RESPECT

Soms kom je op een weblog en lees je er iets wat blijft hangen bij je.
Ik had het van de week bij Mrs. T. over pesten en nog meer bij Jackles, zie http://dutchjackles.wordpress.com/2013/02/18/betrokkenheid/
En daarbij wil ik helemaal niet belerend overkomen maar ik denk wel dat het allemaal simpel met RESPECT voor elkaar is op te lossen.
Daarbij, en nu wordt het moeilijk, zal je ook de respectlozen dienen te respecteren.
Want als je dat kunt, zal diegene mogelijk het respect van jou kunnen leren.

Voor dit alles dient er een hele opvoedingscultuuromslag plaats te vinden.
Kieper alles overboord, vergeet je eigen ik en……heb je naaste Lief zoals jezelf.

Ik neem even de computerspelletjes als voorbeeld.
Verbied alle geweldspellen!
Waar denkt u dat het tegenwoordige ´het gezamenlijke in elkaar schoppen´ vandaan komt?
Jongens en meisjes van 16 lopen nu al met een pistool te zwaaien bij een overval.

Heeft u weleens zo’n simpel leuk voetbalspel gezien?
De spelers daarin protesteren zo erg tegen de scheidsrechter dat het voor de jeugd normaal wordt om zoiets in het echt ook te doen.
De gevolgen kennen wij nu.
Een door geweld overleden grensrechter!
En de profs……….kunnen er nog niet aan wennen, want ze krijgen teveel straf voor hun kaarten.

Elke klas op de basisschool krijgt goede milieulessen om vervolgens alles wat ze als verpakkingsmateriaal in het voortgezet onderwijs in handen krijgen op straat te gooien.
Op de stoep fietsen is heel normaal, totdat men zoals in onze gemeente er 90 euro boete voor kan krijgen.
Het gedoogbeleid voor drugsgebruik, klopt van geen kant.
Velen van ons weten dat maar niemand doet er wat aan.
Maar ja, wat wil je in een land waar je zelfs de allerkleinste van de kinderen mag vermoorden?

Het vuurwapen probleem in de US is in een klap op te lossen door respect voor elkaar te hebben.
Want daarbij heb je geen wapens nodig.

Oorlogen verdwijnen!

Zodoende kan alles simpel worden opgelost door enkel RESPECT te hebben voor een ieder van ons en onze leefruimte!
Want dan doe je bovenstaande en vele andere slechte dingen niet.
En wordt de wereld leefbaar!

45 reacties op “RESPECT

  1. De goede ouders niet te na gesproken maar “ouders moeten hun kinderen weer opvoeden, normen en waarden bij brengen én straffen als er dingen fout gaat.”
    Het woord “respect” heb ik uit m’n vocabulaire geschrapt , het wordt té vaak uitsluitend gebruikt om de eigen zin af te dwingen .Het maakt op mij geen indruk meer !

      • Rietzie, je moet ergens beginnen.
        Vroeger als je op straat kwam stond je meteen in de hondenpoep.
        Nu kun je er al ruimschoots tussendoor slalommen.

        Ik zie net een reclame op de tv over schoon Nederland.
        “U verkoopt uw huis eerder als uw straat schoon is”! “Helpt u uw straat schoonhouden”?

        Wij kunnen er ook een revolutie in starten en meteen op de barricades klimmen.
        Maar het begint allemaal bij jezelf en het voorbeeld naar je kinderen.
        En soms zul je daarbij moeten straffen.

  2. Mhm, ja, ben het zeker met je eens dat we meer respect en minder (geen!) pesten enzo nodig hebben.Maar hoe? Goede voorbeeld? Voorlichting? Gaat niet van de ene dag op de andere ben ik bang. Hopelijk zijn veel mensen zich ervan bewust om het tij te keren.

    • Idioot !
      Snel die Uzi verstoppen, hé?

      Wil je dit bereiken dan moet er een revolutie plaatsvinden.
      En dan denk ik, “nou en”?
      Als er een revolutie ervoor moet plaats vinden, vooruit, allemaal op de barricades!

  3. Ik ga zo even lezen bij je link. Respect ontbreekt inderdaad wat je al opnoemt die agressieve games, dan de tekenfilms op nickelodeon met stemmen en taal gebruik bah bah, dan vinden ook vroeger ouders van hun bolleboosjes dat ze niet alleen goed konden leren maar ook De opvoeding uitgevonden hadden terwijl Hun Kids net de pestkoppen waren. Dat is nu ook zo de underdog krijgt op scholen al geen aandacht dat gaat naar de populaire ” goede” leerlingen en die lijn loopt door naar het werk,, door logland. Respect begint voor jezelf , met jezelf en dat kun je doorgeven voor wie er open voor staat , ik heb mijn vrouwtje wel gestaan en nog stond eerder voor de underdog in en kijk niet weg wat me niet altijd in dank werd afgenomen en het rare is degene die een andere wat heeft”aangedaan” leven hun leven alsof het niks voorstelde dat andere nu nog met de gevolgen kunnen zitten. Ik geef echter de hoop niet op en zolang er wederzijds respect is al helemaal niet. Mooi thema HHH Respect!

  4. halo HHH even een vraagje
    komt er op je boeken bal ook mischien de schrijver Donald Niedekker uit Zaandam/ Wormerveer
    ik ben op zoek naar hem is een vriend en oud buurman van ons . mocht jij weten waar hij nu is of hem tegen komen op je bal geef hem een seintje
    groetjes yvonne

  5. Kan me hier wel in vinden ja, wat je zegt, zeker die agressieve spelletjes soms heb ik het idee dat kinderen denken dat zoiets normaal is, erg genoeg. Laat ze maar lekker buiten gaan spelen en gerust een robbertje vechten hoor met elkaar op een eerlijke manier dat kan geen kwaad, denk ik.
    Ja respect is heel belangrijk.

    • Wij zijn het allemaal Anneke!
      Wij zijn allemaal de respectloze.
      Het begint al met de vinger wijzen.
      Beter is het om twee armen uit te steken en vragen wat kan ik voor je betekenen?

  6. Respect is inmiddels een vies woord. Normen en waarden zijn ook niet meer bekend. Waar het om draait, is dat kinderen met vaste hand en consequent worden opgevoed. Maar helaas, daar hebben ouders tegenwoordig geen tijd meer voor.

  7. Ik begrijp je opwinding. Je moet allemaal ergens mee beginnen, en het bericht op de jouw genoemde blog (link) is niet de juiste manier om ertegenaan te kijken.
    Verbeter de wereld begin bij jezelf. Jammer dat ze dat niet begrijpt.
    Ik ben ontzettend trots op mijn dochter. Die staat altijd te springen om anderen te helpen. Kortgeleden kwam er een “wisselleerling” uit Equador naar haar school. Voor een half jaar. Vroeg de school of zij haar onder haar hoede wilde nemen. Je snapt: ik loop naast mijn schoenen.
    Fijne zondag Hulk.
    Liefs Kakel

    • Lief Kakeltje,
      Zoals je dochter moet een ieder mens worden.
      Niet gaan wijzen, jij doet het verkeerd maar met beide armen geopende vragen, “wat kan ik voor je betekenen”!
      Zeg tegen Roos dat de HHH vanhaar houd!

  8. Wat ben ik toch een dombo zit steeds in je blogspot en elke keer maar afvragen wanneer updated hij nou? Weblog gaat voorgoed weg dus daar kun je niet wezen en ja hoor ze drukt op de link in je profiel en voila ze komt in wordpress. Tjonge jonge en ik heb niet eens blond haar.

    Ik ben blij dat mijn zoon van dertien van die autoracespellen speelt. Wat als je het ziet al die geweld in de spelletjes daar word je niet goed van.

    • Geeft niets Diana,
      Wanneer ik op school niets van wiskunde begreep, zei de leraar tegen mij, “geeft niks Hulkie, er moeten ook domme jongetjes zijn”!
      Nu heeft het Hulkie een prachtig gezin met 7 kinderen, heeft super Lieve vrienden in het land, heeft een boek geschreven en het allerbelangrijkste, ik heb nooit wiskunde nodig gehad!

      Ik speel ook het liefst autoracespellen, daar zit geen kwaad in!
      Maar probeer zoonLief de normen en waarden mee te geven van de naastenLiefde.
      Daarin zal hij zichzelf NOOIT tekort doen en aan anderen geeft hij HEEL VEEL.

  9. Die simpele wereld noemen de Amerikanen Sjangri Lah. Een utopische wereld waarin slechts liefde bestaat en geen geweld. Kunnen wij mensen dat wel? Sommigen zeker. Wie is opgevoed met normen en waarden die ergens over gaan halen het niet in hun bol om iemand in elkaar te slaan, uit roven tge gaan, af te rekenen met elkaar door middel van schietgerei. Zelfs in het verkeer is het een en al respect afdwingend gedrag. Ik denk niet dat je er komt met vernoden op Gamen, televisie, films of wat ook. Je komt er door een veel betere opvoeding in ALLE lagen van de bevolking, door een veel betere opleiding, waardoor mensen ook iets snappen van de samenleving, en een strenger beleid t.a.v. hen die menen dat alle goede bedoelingen niet voor hen gelden. Nog maar veertig jaar geleden was een moord in ons land iets waar de kranten bol van stonden. Tegenwoordig doen ze dat als er een dag voorbij gaat zonder. Wapens haalt men overal en nergens vandaan. Men dwingt er het respect mee af dat kennelijk door een te klein uitgevallen vleselijk aanhangsel niet wordt bereikt. Men koopt auto’s die veel te groot zijn voor het huidige prijsbeleid per liter. Maar men wil respect, respect, resprect. De ontvangstkant van het karakter is veel te groot geworden door egohormonen die men kennelijk thuis of in een vreemde cultuur mee krijgt. De geefkant is onderontwikkeld. Daarbij hebben mensen heel snel het idee dat ze niet begrepen worden, dat ze met hun geloof ook rechten hebben, dat andere die niet hebben en dat je iemand om zijn andere gedrag in elkaar mag meppen. Een falende overheid die telkens weg kijkt en zelf goed is in stigmatiseren van hen die wijzen op de verkeerde zaken in de maatschappij helpen niet mee. Net zo min als dat befaamde korte lontje. Waarmij mijn stelling over dat te kleine geslacht weer is bewezen. Zij die voldoende lengte bezitten hoeven niet zo nodig respect te krijgen, dat gaat vanzelf…

    • Beste Leo, sorry, ik lig een beetje in een deuk.
      Je betoog is oprecht en (bijna) alles is waarheid.
      Echter ik geloof niet dat “de lengte” ermee te maken heeft, hahahaha!

      Je allersterkste punt vind ik “de geefkant is onderontwikkeld”!
      Ik noem dat naastenLiefde.
      Daarmee doet men zichzelf namelijk nooit iets tekort, terwijl men naar de naaste toe met “het geven” geheel openstaat.

      En ik geloof persoonlijk ook niet in “de hemel op aarde”.
      Die verdienen wij later pas, als wij voldaan hebben aan “bemin uw naaste als uzelf”!

  10. Zoooo….HHH, je hebt heel wat vingers op de toetsen doen belanden met je blog over het respect hebben voor elkaar. Je blog is indrukwekkend Ik denk er in vele opzichten net zo over.
    Het begint al bij de geboorte van een kind die liefde en aandacht van …de ouder… nodig heeft.
    Als je voor kinderen kiest ,kies dan ook voor de opvoeding en geef hen normen en waarden mee….
    Dan staat …respect… ook boven aan het lijstje van opvoeding, maar of we het hier mee redden in deze wereld……ik betwijfel het!….
    Maar ik blijf met je hopen en bidden!!!……
    Liefsss, Hanny

    • Juist Hanny,

      Het vingertje wijzen moet dan ook ophouden.
      Beter is het te vragen,”kunnen wij samen tot een oplossing komen”

      Als b.v. jongelui het millieu vervuilen met weggeworpen verpakkingen, kun ja als voorbeeld van naastenLiefde hen mee gaan helpen om het op te ruimen.
      Zo groeit er respect voor alles en iedereen.
      Dat komt niet vanzelf hoor.
      Het moet echt groeien!

  11. Maar Hulk, zolang de commercie brood ziet in hooligan-achtige spelletjes, nepgeweertjes en pseudo handgranaten, zal de jeugd er mee spelen. En als je het verbied zal het illegaal gaan. Ik zou het ook graag afgeschaft zien maar we gillen tegen de wind in.
    Ik denk dat de wereld niet verbetert zolang er geld aan die wereld te verdienen is.

    • Bij respect voor elkaar verdwijnt de commercie.
      Bij respect voor elkaar verdwijnt de doping in de sport.
      Bij respect voor elkaar verdwijnt de graaicultuur
      Bij respect voor elkaar houden veel en veel meer huwelijken stand.
      Bij respect voor elkaar houden oorlogen op te bestaan.
      Bij respect voor elkaar heb je geen wapens meer nodig.
      Bij respect voor elkaar verbetert alles.

      En WIJ, MET ELKAAR, KUNNEN DAAR WAT AAN DOEN !

  12. Mijn dochter nam het in de fabriek op voor een aantal buitenlandse meisjes die ongelooflijk uitgebuit en slecht behandeld werden. Het gevolg: ze werd op staande voet ontslagen wegen “opruiing”.
    Voor haar heeft dat veel (financiele) gevolgen gehad. Dat gebeurt er dus als je het opneemt tegen onrecht. Maar als ik haar vraag of ze er spijt van heeft: Nee. Of ze nog boos is op de organisatie die haar zo slecht behandeld heeft terwijl ze zich voor hun uit de naden heeft gewerkt? Na lang aarzelen: nee.
    En ik? Ik ben trots op haar. Respect? Ja, je hebt helemaal gelijk. Als mensen respect voor elkaar hebben zou de wereld er heel anders uit zien. Maar het moet wel van twee kanten komen.
    Dus maar respect voor anderen hebben en hopen dat het (op den duur) besmettelijk is.

  13. Helemaal eens. Het zou zo moeten zijn. Aangezien iedereen het daarover eens is, lijkt het me goed dat we meteen overgaan tot de veel belangrijker vraag: hoe gaan we dat respect er bij de respectlozen in timmeren?

Geef een reactie

