De Gouden Gidsjes

Lang geleden schreef ik mij bij de plaatselijke fietsvereniging in voor een lange fietstocht. Ik betaalde fl. 1,50 en kreeg een routebeschrijving in mijn handen gedrukt. Verdwaasd sta ik het papier te bekijken en snap er geen ene hout van. VKL LA. Brug RD. PDST RA enz. enz. Ik besluit mijzelf aan te sluiten bij anderen die professionele apparatuur voor dat A-4 tje op hun fiets hadden gemonteerd, wat leek op iets van een doordraairol. Al vlug vind ik een paar dames met de goede snelheid en wij fietsen over meest onbekende wegen. Men heeft in de gaten dat ik nooit op mijn routebeschrijving kijk en zeer opvallend met hen meerijd. Als wij uiteindelijk de koffiestop bereiken in het bijzonder mooie plaatsje Rijpwetering vraag ik aan de dames mag ik mijn Gouden Gidsjes koffie met appelgebak aanbieden? Met een heerlijk aan stekelige lach over hun bijnaam, namen zij mijn aanbod met graagte aan. Voor mij gold gewoon, “voor wat, hoort wat”, want ik had anders de grootste moeite gehad om de juiste route te vinden. Dat is meteen de volgende vraag die één van de Gouden Gidsjes mij stelt, “had u het zonder ons kunnen redden”? “Nee”, antwoord ik droog, “ik kan namelijk niet lezen”! Gierend van de lach stookten zij ook de aanwezigen aan de andere tafels aan en ik besloot van de gelegenheid gebruik te maken tot nog meer hilariteit. “Dat wil zeggen, met het witte heb ik totaal geen moeite, alleen dat zwarte lukt niet erg”. Nou, of er een bom ontplofte. Eerst stilte voor de storm en daarna barstte het gelach aan alle kanten los. Op een gegeven moment zie ik ook de barman weer na een poosje met een rood hoofd boven de bierpompen tevoorschijn komen.

7 thoughts on “De Gouden Gidsjes

  1. Het waren dan ook verschrikkelijk leuke opmerkingen. Ik heb veel tourtochten gereden van Le Champion. Ik hoop dat ik het goed schrijf anders denk je dat het een paddenstoel is. Maar daar stonden die afkorting altijd uitgelegd aan de achterkant van de routebeschrijving.
    Enfin…. dit heeft je een leuke dag opgeleverd.

Geef een reactie

