Draai het eens om?

Soms begrijp ik de dingen van het leven niet goed. Komt waarschijnlijk omdat ik een Hulk ben en daardoor nog wat groen ben? Ik begrijp wel dat onderstaande mij mogelijk lezers zal kosten maar daar barst ik toch van, enne, IK MAG TOCH OOK WEL EEN MENING HEBBEN? Ik heb problemen met het woord dierenvriend. Ik denk namelijk als je van een dier houdt, je het in zijn beste omgeving laat gedijen. Laten we als voorbeeld de rollen eens omdraaien. Hondenliefhebbers, doe zelf een riem om je nek? Poezenliefhebbers duik de tuin in van de buren en doe je behoefte aldaar. Paardrijdsters, het zijn altijd ‘sters’, ga dat beest zelf eens dragen? Vogelliefhebbers kruip in een kooi? Vissenliefhebbers duik in je vijver? Ik heb zo een medelijden met de alle dieren in een dierentuin! En vraag mij daarom bij alles wat in gevangenschap leeft af, “dierenvrienden”, hoe kunnen jullie DIT DOEN? Als je toch een vlinder in alle vrijheid ziet rondfladderen, een vogel in de lucht zie zweven, een dolfijn uit het water zie springen? Dat is m.i. hoe een dier in zijn natuurlijke omgeving hoort te leven! Daarbij begrijp ik goed dat volgens de schepping de mens boven het dier staat, maar…….wij zijn allemáál schepsels, dat moet je respecteren, toch?

14 thoughts on “Draai het eens om?

  1. Nou een duik in de vijver doe ik regelmatig, kan het je aanbevelen met mooi weer 😉 Maar er zit iets in. En mensen die “normaal” met huisdieren omgaan niets mis mee maar dat idiote vertroetelen en vermenselijken heb ik dus wel moeite mee.

  2. Iedereen heeft recht op een eigen mening, Hulkje, dus jij ook. Ik zie dierentuinen vooral als een voorlichtingscentrum, om mensen duidelijk te maken, dat veel dieren met uitsterven bedreigd worden. Heel veel mensen denken daar niet over na en het is toch belangrijk dat men weet hoe dat voorkomen kan worden en wat de mensen daar zelf aan kunnen doen.

  3. Natuurlijk mag ook jij een mening hebben en dat je dingen niet snapt is heel menselijk, zeker voor mensen zoals jij en ik 😉

    Ik heb veel dieren en kan me wel voorstellen wat jij bedoelt…anderzijds, ik heb nooit dieren gekocht maar altijd bevrijd uit een gevangenis waar het voor hen een hel was. Bij ons hebben ze het gewoonweg goed.
    Wat dierentuinen betreft, hierbij sluit ik me graag aan bij wat Trui schrijft….. Het is triest, intriest, dat er dierentuinen zijn, dat die noodzaak er is om dieren te beschermen en hun voortbestaan te garanderen. De educatieve functie van een dierentuin is erg groot en mi heel belangrijk.

    Helaas zijn er teveel mensen die zichzelf een veel grotere waarde toekennen dan dat ze aan dieren toekennen en juist omdat dat zo is zijn dierentuinen en dierenbeschermers dus een hoogst noodzakelijk kwaad.

    Enne wat ook je mening is, mij raak je als volger niet kwijt, immers soortgenoten moeten elkaar blijven steunen toch?! 😉

  4. Nee hoor , hier ga je geen lezers door kwijtraken …. er zit een grond van waarheid in zelfs .
    Ik zie mensen wel eens vreemd kijken als ik zeg dat ik geen huisdier heb omdat van dieren houd !

    Maar toch ,ik weet dat jij naar de bijbel leeft en ook dáárin werden dieren “gebruikt ,paarden bereden ,ezels bereden dieren gebruikt om hun melk ,hun huid en ze werden zelfs geofferd !

    Ik heb niets tegen dieren in “een soort gevangenschap” mits ze goed verzorgd worden en zoveel mogelijk naar hun natuurlijke aard kunnen leven .géén Deense Dog op driehoog achter midden in de stad …om maar iéts te noemen ,maar een hond die 3 á 4 x daags de gelegenheid krijgt in de natuur te rennen is niet mis mee ,daar kunnen mens én dier een goed leven bij hebben !

  5. Er is een groot verschil tussen gewone wilde dieren, of beter gezegd, dieren die in het wild gewend zijn te leven en huisdieren. Die laatste groep geeft mensen de kans lief te zijn, liefde te delen, het ook te ontvangen. Al is dat wellicht slechts projectie of suggestie. Een kat zou zich evt. in het wild nog wel redden, het instinct zit onder een heel dun laagje fatsoen verborgen. Veel honden zijn verloren zonder verzorging door de mens en van paarden mag je denk ik aannemen dat ze bij bosjes sterven als wij mensen geen handje toe zouden steken. Of je altijd en overal dieren moet houden? Slangen in aquaria? Olifanten in kooien, leeuwen in het circus? Denk het niet……dat is een dierenbrug te ver…

  6. Ik maakte me al kwaad en dacht: ik ga straks HHHulk schrappen want ik word kwaad. Tenminste, dat beweert ie.

    Maar ik word niet kwaad. Ik geef je zelfs gelijk. Zeker daar waar het dieren betreft die in kooien worden opgesloten. Mijn kat heeft een luikje. Hij mag binnen, buiten, precies zoals hij het wil.

    Ik maak een onderscheid tussen dierentuinen die de dieren de ruimte geven (voorzover mogelijk) en privépersonen die dieren willen houden maar dat niet kunnen, erop uitgegeken raken, en/of er slecht voor zorgen.
    Een echte dierentuin heeft een functie, zeker voor dieren die met uitsterven bedreigd worden. Bovendien doen ze aan educatie.

    Maar alle mensen die dieren houden en slecht verzorgen, in kooien of te kleine vijvers, noem maar op, die moeten streng gestraft worden. Daar mag wel een extra gloeiende gloeiende tegenaan gegooid worden.

    Dus je raakt niemand kwijt Hulk. Je hebt je mening gezegd en dat is goed. Ik blijf hier graag komen.

  7. ik kan alleen maar als hondebezitter spreken.
    dat mijn hondje een riem omheeft doe ik voor zijn bescherming, zij weet niet dat auto’s nogal hard aankomen en dat je door een scooter zo dood gereden kan worden.
    als de kust veilig is (bos of park) dan gaat de riem weer af.
    toch best wel een beetje diervriendelijk?!

  8. Ha, had mijn blogje van de week je op een idee gebracht? Ik snap je gedachtengang, maar ben het niet helemaal met je eens. Dieren zijn geen mensen en ik ben er oprecht van overtuigd dat zij de dingen die jij opnoemt anders ervaren dan een mens zou doen. Desondanks heb je wel een punt…

    • Het blijft natuurlijk een hulkenpunt, Judith. Overigens, dieren zijn geen mensen. Maar als je een hond een schop geeft ervaart hij pijn en als je een dier niet goed te eten geeft gaat dat ten koste van zijn gezondheid. Beneem je een dier nodeleloos teveel vrijheid, dan zal hij onnatuurlijk reageren. Vrijheid is natuurlijk.

  9. Waarom denk jij dat je me kwijtraakt wanneer jij een logje recht vanuit je schrijft? Kom aan Hulk, ons kent ons, toch?

    Ik heb geen huisdieren meer, maar ik kan je zeggen dat een hond of een kat de mens heel goed aanvoelt. Onze hond *Spike*, een border collie, zeer druk van aard was de kalmheid zelve toen onze zoon een jaar op bed heeft moeten doorbrengen. wanneer de mens deze eigenschap ook zou bezitten was er zeker minder dierenleed.

    Wat hanneke schrijft is waar, ik sluit me er volledig bij aan. Dierentuinen? Ik heb er echt niets mee en zie het ook niet als iets educatiefs.

    • Er zijn ook mensen die zo overdreven van dieren houden dat ze de mens (misschien bij sommige ook wel terecht) lager in rang zetten.
      Hun dier is hun ALLES.
      Daarom dacht ik misschien wel lezers te verliezen, het zij dan zo.
      Ieder zijn keuze.
      Maar nogmaals, ik vind dat ik iedereen over dit probleem eens heb na laten denken.
      En nogmaals prachtige gerespecteerde reacties heeft dat opgeleverd.

      • Ja, mee eens Hulk. er zijn inderdaad mensen die hierin te ver gaan en ja je hebt met dit logje stof tot nadenken gegeven.
        Bloggen is leuk!

Geef een reactie

