Bezwiepen

Wanneer wij onze eerste auto kregen was ik een Hulkje van een jaar of 12.

Het werd een splinternieuwe Ford Cortina.

Mijn oudere zusters haalden hun rijbewijzen en wisten die auto echt aan alle kanten in elkaar te rijden.

Ik zie nog mijn oudste zuster met haar rechter elleboog wiebelen wanneer zij zei, “o ja, die kwam van rechts”!

Zij heeft ooit op een parkeerplaats een stalen bumper van een andere auto afgerukt en die kilometers met haar eigen bumper meegesleept, zonder dat zij erachter kwam.

Mijn vader, een arm boertje, had de auto betaald maar zag de noodzaak van een rijbewijs halen helemaal niet zitten, want hij riep nog ‘ho’ tegen een tractor!

Ooit zou hij de auto een stukje verzetten maar kwam met zijn klomp klem te zitten tussen de pedalen en reed hem zo de sloot in. ( daarna werd het schelden tegen de meiden, als zij weer eens met beteuterde koppen binnenkwamen, fors minder )

Voor mijn ouders was het wel een uitkomst hoor, zeker voor mijn moeder die altijd met enorm veel boodschappen door de polder fietste.
Dat kon nu fijn met de auto gedaan worden.

Ik herinner mij hun verhalen nog, wanneer zij ’s avonds terugkwamen van een verjaardag en het erg mistig was, daarbij hadden zij doodsangsten uitgestaan.

Maar het allermooiste verhaal kwam van mijn moeder, wanneer zij tijdens enorme regenval onderweg waren.

Haar onsterfelijke woorden die zij uitsprak met de schrik nog in haar ogen waren, “het regende zo hard dat die zwiepers (ruitenwissers), het niet eens konden bezwiepen”!

27 thoughts on “Bezwiepen

  1. Heerlijk Hulk die notstalgie verhalen en heeeel herkenbaar, Moet aan mijn grootmoeder denken toen ze de eerste tv op de boerderij kregen. Zaten ze allemaal in spanning voor de buis komt er een vliegtuig op ze afgerolt, laat ze zich langs de bank zakken en roept tegen haar zoon: ” Marinus aan de kant hij komt eruit!”..die anekdote heeft ook nog lang in de familie rondgezworven…Fijn weekend.aan alle Hulkjes. Groetjes Ria

  2. Jaja, wat lijkt dat nog kort geleden. Een Cortina. IK praat vanuit mijn jeugd nog over Ford Twodoors, Chevrolet Stylines en Skoda’s 1100. Allemaal auto’s uit de jaren veertig in die begin jaren vijftig erg populair waren en goed verkochten. Pa ‘deed’ er in en we hadden dus altijd wel een auto beschikbaar voor persoonlijk vervoer. Belgie, Duitsland, Limburg, Veluwe, Den Haag, overal gingen we heen. IN die tijd enorme trips. Later kwamen de Hansa, DKW, IFA, Opel Kapitan, Tatra en zo meer. Alles wat kon rijden was verkoopbaar. En Pa kon er ook nog wel eens eentje verkreukelen als hij het succes van de week weer eens had gevierd. Maar dat kreeg hij allemaal weer rechtgezet. Het waren mooie tijden…..nou ja, met een blik vanuit nu naar toen dan…..

    • Er kon veel destijds.
      Wij hadden zo een spijt dat we niet de degelijke Ford Taunus hadden gekocht i.p.v. de Engelse Ford Cortina.
      Die Taunus was echt geweldig en deed het altijd.
      De Cortina was precies contra.
      Kwam zomaar nog op het kenteken de auto 67-65-BR

    • Ja, mijn vader kon goed met paarden ploegen e.d.
      Met machinale bewerkingen was dat een stuk minder.

      En echt hé, dat heb ik hem tegen een tractor horen roepen, waardoor ik nog een hele Sinterklaasrijm voor hem had geschreven, zodat de hele familie op zijn kop lag van het lachen.

  3. Ahhh een ford cortina , wij mochten de oude cortine van Henk z’n vader hebben toen omdat hij een nieuwe had gekocht .
    Heerlijke ruime auto waar ik met m’n spiksplinternieuwe rijbewijs een vreemde manoeuvre mee moest maken omdat het portier niet goed gesloten bleek en open knalde toen ik een bocht nam , .gelukkig kwam het goed !

  4. Ik was 8….. toen mijn vader thuiskwam met een babyblauwe trabant…. dat oosterse spul is niet kapot te krijgen 😉

    Verder geen overeenkomsten, mijn vader was geen boer, ik had geen zussen enzo 😉

  5. Fenomenale jeugd moet jij hebben gehad. Zusters als wegterroristen, een vader met te grote klompen en een moeder met gevoel voor literatuur (gezien haar opmerking). Dan is het toch niet zo gek dat jij nu Hulk bent geworden 🙂 Whahahahahahaha… heerlijk logje.

Geef een reactie

