Nog even shaken

Wanneer ik na mijn automonteurcarrière een nieuwe baan vond bij een technische handelsonderneming (verkopen en repareren van gereedschappen) maakte het personeel op mijn 3e werkdag daar flink kennis met de HHH.
Ik werd er meteen tot chefmonteur gebombardeerd omdat ik er in mijn eentje de werkplaats bemande.
Plots stapte er mannen mijn werkplaats binnen met een stamper die het volgens hen niet deed maar zij hadden hem dringend nodig dus vroegen ze mij of er spoed achtergezet kon worden.
Ik liet vervolgens het werk waar ik mee bezig was rusten en bekeek de stamper eens goed, het was er een met een smalle voet die vaak worden gebruikt bij het leggen van leidingen voordat de bestrating er weer in wordt gelegd.
Ik zie dat de aan/uit schakelaar op ‘uit’ staat dus zet ik die op ‘aan’ met de gedachte, “zij zullen zich wel het schompus hebben getrokken aan het aantrekkoord en de motor flink hebben verzopen”.
Daarom zette ik de gashandel helemaal open zodoende zou er veel lucht door de motor heen spoelen en hij daardoor vlug zou aanslaan.
Wel, ik ben altijd een topmonteur geweest, zo kreeg ik dit keer ook weer gelijk want de motor sloeg met een kleine ruk aan.
Probleem was echter dat de stampvoet niet in het zand stond maar op de betonnen vloer van mijn werkplaats dus springt die machine meteen bijna een meter omhoog en een halve seconde daarna weer!
Ik weet de machine nog een beetje in bedwang te houden door de stuurbeugel vast te grijpen maar ik tip vanuit mijn werkplaats zo achter de stamper aan de hydrauliekafdeling binnen.
Wanhopig probeer ik de stopknop te breiken maar daardoor slaat de machine bijna uit mijn handen omdat ik daarvoor één hand los moet laten.
Ik zie van alle kanten personeel en klanten komen toekijken want de machine maakte natuurlijk een herrie van jewelste op de betonnen vloer binnenin het gebouw.
Dat gedreun was overal hoorbaar.
Dan krijg ik hulp en de bedrijfsleider, die kan de bougiedop los trekken waardoor de motor stilvalt en de machine niet meer shaked.
Zelf sta ik nog na te shaken op mijn benen van schrik en het geweld van de stamper.
Daarna staat het voltallig toegesnelde personeel en de klanten te shaken van het lachen en brul ik vrolijk met hen mee.

12 thoughts on “Nog even shaken

  1. Shake, rattle and roll. Weet niet komt zomaar in me op na het lezen van je verhaal.

    Idd dan sta je wel even heftig na te shaken. Na van de schrik bekomen te zijn lekker er om lachen. Lachen het relativeert. Heerlijk …

  2. Geweldig verhaal natuurlijk. Ik zie het voor me. Wonderlijke machines, handig voor echte stratenmakers, maar niet zo voor een beetje monteur. Ik zie wel met terugwerkende kracht het voordeel van het vroegere werken bij een dealerbedrijf. Daar stapte men met dit soort dingen nooit binnen. Wel kregen we trucks voor de deur, gestrande bussen met toeristen, ambulances en zo meer. Maar dat bracht echt goed geld op…

Geef een reactie

