Lifechart WordPress

Wanneer ´de goede´ psychologen en psychiaters er na vier en een half jaar achter kwamen dat ik een bipolaire stoornis had, kreeg ik meteen medicatie toegediend.
Wat een verademing was dat zeg!
Ik was lang niet meer zo gek als dat ik dacht.
Kon weer een beetje met mijzelf omgaan.
Daarna volgde ik cursussen om er nog beter mee om te kunnen gaan omdat je het uiteindelijk toch zelf moet doen.
Op een zo´n cursus kreeg ik een simpel boekje in mijn handen gedrukt en dat was een lifechart.
Hierin kon je per dag je stemming noteren vanuit een middenlijn.
Dus soms zat ik boven de lijn en soms eronder.
En wanneer je dat over een hele maand bekeek had je een prachtige grafiek van je stemmingen waarna je het boekje kon meenemen naar de psychiater die het kon inzien.
Alleen jammer dat zij er nooit wat mee deden.
Toch heb ik twee jaar lang zo´n lifechart ingevuld en kreeg daardoor veel meer inzicht over mijzelf.
Omdat ik een ultra rapid cycler was (iemand met zeer snelle stemmingswisselingen) vloog mijn grafiek van hoog naar laag.
Soms waren die wisselingen per uur, dat was enorm vermoeiend, want als ik b.v. op de racefiets zat, kon ik in depressie maar 15 km/uur waarna even later de manie toesloeg en ik 40 km/uur kon fietsen.
Nu hoef ik geen lifechart meer in te vullen.
Ik gebruik nu de statistieken van WordPress.
Als die hoog zijn, gegarandeerd MANISCH.
Zijn ze laag, dan zit ik in een DEPRESSIE.
Grappig hé?

32 thoughts on “Lifechart WordPress

  1. Nou ja…grappig. Het mooie van jou is dat je jezelf goed kunt lezen, en daar heb je volgens mij geen wordpress voor nodig. Maar ik geef het toe: een beetje overzicht is nooit weg! Ik wens je een regelmatig leven 🙂
    Liefs Kakel

  2. Hoi HHH ik vind het jammer dat je hulpverlening niks met je lifechart deed, toegegeven alleen al je te complimenteren er met die frequente pieken en dalen structuur in te houden, zelf heb ik ook een cursus gevolgd de groep bestond uit verschillende mensen biopolar, depressief, persoonlijkheid stoornissen en die en ik ook hadden moeite om structuur erin te bouwen dus Respect !

    En dat je nu WordPress gebruikt als lifechart een goede ingeving die jij gebruikt omjezelf “in de gaten te houden” je moet er maar opkomen wellicht heb je een ander met dit logje op een idee gebracht zijn of haar pieken en dalen te monitoren 😀

    • Ja Laura, jij snapt mijn ziekte goed. (er zijn er hier meer hoor)
      Alles draait om structuur en je niet teveel te laten leiden door je gevoel.
      Hoewel gevoel soms HEERLIJK kan zijn is het ook vaak ROT.

      Ik houd vaak de leefregel in gedacht, “als gevoel en verstand op één lijn zitten, dan pas kun je een beslissing nemen”!

      En de volgende die er helemaal ingebakken zit, Ïs het WAAR wat ik NU voel”?

      En de lifchartwordpress viel mij zomaar op 😉

  3. Wat jammer dat men niks met die grafiek van je stemmingen gedaan heeft. Misschien hadden ze het na bestuderen wel makkelijker voor je kunnen maken ofzo. Geen idee, ik heb er niet zoveel verstand van 😉

    • Probleem is dat IK het allemaal zelf moet doen.
      De hulpverleners waar ik er al meer dan 30 van heb versleten kunnen enkel bijsturen d.m.v. cursussen e.d. en met medicatie mij helpen.

  4. Ja dat vind ik ook vind het wel een goede kijk op jezelf dat je zelf weet wat je ups en downs zijn. Maar dat de stemmingen zo snel gaan is behoorlijk vervelend. Ik hoop echt dat je dat nu beter onder controle hebt. Nou ja de medicijnen doen er ook wat aan mee. Maar veel moet je toch zelf doen. En dat doe je! Hulde dat je aan cursussen hebt gedaan om er zelf beter mee om te gaan. En ik geloof toch echt wel dat hulkinnetje je ook veel steunt.

    • Het gezin heeft er juist zo’n moeite mee.
      Die willen de psychoses niet meer meemaken.

      Bovendien als ik depressief ben en als een dood vogeltje op de bank lig en niet gestoord wil/kan worden om vervolgens een uur later als een gek door het huis te springen en het iedereen naar zijn zin probeer te maken door werk uit hun handen te nemen b.v. dan snappen zij het niet zo goed meer.
      Wat natuurlijk heel begrijpelijk is.

  5. Gelukkig weet jij er zelf goed mee om te gaan en heb je weinig grafieken meer nodig.
    Stap vandaag lekker op de fiets HHH, daar wordt het een prima dag voor.
    Geniet van het zonneke..!!

    • Heb ik gedaan Marjolijn
      Heerlijk gefietst en ik was zo sterk als een beer en dat was maar goed ook want het waaide hier flink.

    • Dat wil je niet weten hoe vermoeiend.
      Je kan in de toekomst ook nooit ergens een plan voor maken want je weet niet hoe je bent opdat moment.

    • Wel, het zit zo.
      Als ik manisch ben schrijf ik alles wat in mijn hoofd zit op.
      Daarbij zit vaak humor wat de mensen graag lezen.
      Vandaar dat men dan vaak mijn log bezoekt en heb ik hoge ‘kijkcijfers’.
      Als ik een depressie heb schrijf ik weinig en doodvervelend humorloos.
      Nou, dat willen de mensen niet lezen dus zakken de bezoekersaantallen.
      zodoende krijg ik een prachtige grafiek vanmijn stemmingswisselingen en hoef ik ze zelf niet meer bij te houden.
      Daar ben ik bij toeval achter gekomen!

  6. eigenlijk vind ik het knap om bij jou te lezen hoe je zo een open deur bent .in mijn fam heb ik ook diverse mensen die met dit probleem worstelen en van vroeger weet ik nog dat ik zelf erg in de war/paniek raakte als ze op bezoek waren
    en uit mijn zeer vroege jeugd zo 10/12 jaar mocht ik nooit mee op bezoek als M opgenomen was mijn Moeder ging vaak bij M op bezoek nu snap ik het een beetje maar stemmings wiseling heb ik ook vaak en veel last van gehad. en nu heb ik weer een fam lid met bioploirar dicht bij mij wonen en ik ben toch trots op hem nu ik wens je rust toe en hulkinetje ook

    • Het is ook een moeilijk hanteerbare ziekte Yvonne.
      Je gevoel regeert namelijk!
      En allemaal!

      Soms ben ik er van overtuigd dat ik God ben.
      Ik fiets door een rood stoplicht omdat ze mij toch niet kunnen raken.
      Enz, enz.

      Het ergste is, het grote moeten.
      Ik MOET de bomen in de straat omhakken.
      Ik MOET auto´s omver gooien.
      Ik MOET om het IJsselmeer heen fietsen.

      Dat zijn dan nog maar de kleine dingen, het ergste is als je dingen (geestelijk) stuk ga maken in je gezin.

      • soms zou ik willen dat ik het begrijp dat ik kon zeggen het is niet raar niet vreemd leef en wees gelukig maar vraag me af of ik dat wel mag kan zeggen dus hou ik mijn mond . maar ik vertel aan de vrouw van H ik lees bij HHH en vind het knap dat jij zo fijn schrijft en open
        xxxxxxxxxxxxxxxx van een soms verwarde yvonne

  7. De makke van de zorg is dat er alleen maar geschreven wordt en vrijwel niét gelezen ,in dit geval worden jouw notaties domweg niet ingezien en dat is een doodzonde!
    Verbazen doet het me niet dat de wordpress grafieken oor jou werken zoáls je ze gebruikt ,je hebt al eens eerder in een logje verteld dat je het meest behoefte hebt aan logjes schrijven in de manische periodes.
    Er is nog héél veel mis in de gezondheids zorg maar gelukkig zijn mensen ,tot op zekere hoogte, altijd zélf hun beste arts .
    Zodra je geleerd hebt om te luisteren naar je lichaam ben je grotendeels je eigen arts. Jij bent er het beste bewijs van!

  8. IK ben onder de indruk. Zo had ik de wordpress statistieken nog niet bekeken.

    Ik vind het advies van Rietepietz trouwens heel wijs. Trek je alleen iets van jezelf aan en beschouw de rest als advies waar je nog alles mee kan doen wat jij wilt.

Geef een reactie

