WE 300 Verwaarlozen

Al jong maakte hij kennis met de zee, door met zijn vader op een kotter naar garnalen te vissen.
Vader wilde graag dat hij mee ging helpen in het bedrijf en dat had hij ook jaren gedaan.
Echter, de eisen van de hedendaagse tijd waren niet gering voor jonge schippers.
Alles moest per vergunning geregeld worden en daarom doorliep hij allereerst de zeevaartschool.
Hij mocht niet bij zijn vader aan boord een praktijkstudie doen, deze moest eerst op een binnenvaartschip plaatsvinden en daarna voer hij over de wereldzeeën.
Het was moeilijk zich staande te houden tussen al dat ruwe volk maar algauw schopte hij het tot stuurman, zodat hij tot de elite van het schip behoorde.
Er was genoeg tijd aan boord om verder te studeren en hij deed al snel examen voor kapitein.
Met vlag en wimpel slaagde hij daarvoor en maakte zich op om bij zijn vader de garnalenkotter over te nemen.
Een orkaanachtige storm gooide roet in het eten, want dat schip verging met man en muis.
Na een periode van treurnis stapte hij op de grote vaart en kreeg een schip onder zijn hoede, de Probo Koala geheten, die scheepsafval vervoerde zo werd hem vermeld.
Als hij dat in de haven van Amsterdam aan een afvalverwerkingsbedrijf aanbied, wordt het daar geweigerd vanwege het hoge gif gehalte.
Hij krijgt van de firma waar hij voor werkt opdracht om met het schip ver weg te varen.
Een reis naar Afrika staat in zijn logboek.
Als hij de kust van Ivoorkust nadert wordt hem opdracht gegeven om via een pijpleiding die daar in zee ligt het schip leeg te pompen.
Hij is in de veronderstelling dat zijn bazen van Trafigura waar krijgen voor hun geld en weet niet dat hij het gif zomaar over land aan het lozen is

Advertenties

29 thoughts on “WE 300 Verwaarlozen

  1. Twee opmerkingen:
    Als je zo intelligent bent dat je kapitein kunt worden, dan gaat je eerste gedachte vermoedelijk niet uit naar een garnalenkotter. Daar heb je niet al die jaren voor gestudeerd.
    En die beslist niet domme kapitein zou dan niet geweten hebben dat hij aan het lozen was? Nee, dat maakt niemand mij wijs. Dat zijn kletspraatjes van en voor de media.
    Dat neemt niet weg dat jij er een mooi verhaal van heeft gemaakt waarin je de kapitein een gezicht hebt gegeven en dat hebt verbonden met een sociaal zwaar thema. Heel moeilijk maar je hebt het geweldig gedaan Hulk. Mijn complimenten. Als al die reders en kapiteins waren zoals jij was de wereld een stuk minder crimineel en veel liefdevoller. Dat wil ik graag gezegd hebben want je verdient het.

    Willem

    • Beste Plato.
      Zoals je kunt lezen, wat je ook hier doet in Nederland, ALLES moet per vergunning of met diploma´s, zelfs voor een garnalenkotter die vaak een vader op zoon bestaan heeft.
      Kapiteins komen nooit van hun schip tenzij ze worden afgelost. En als zo´n pijpleiding een kilometer in zee zijn scheepsaansluiting heeft, weet je natuurlijk niet of het in tanks opgeslagen wordt of zo de natuur in. In dit geval bleek het de natuur in te gaan en je hebt ook als kapitein maar naar de BEVELEN van de bazen te luisteren. Dit is uiteindelijk een van de grootste milieurampen geweest in Afrika. Ik schreef het verhaal van fictie naar nonfictie. Bovendien heb ik diepzinnig het opdrachtwoord in lettergrepen erin verstopt. Nachten heb ik er wakker van gelegen,nachten, ha ha !

      • Ik zag het Hulk, maar zo’n grapje is alleen maar leuk. En bedankt voor je toelichting, ik zie wel dat ik weinig van schippers en boten weet en dat die leidingen zo lang zijn, wist ik al helegaar niet.
        Dank je wel. Ik zal me nu verder inhouden want waar specialisten spreken moeten jongens zwijgen.

  2. Heel mooi geschreven en helaas maar al te waar.
    Jammer dat onze “strenge” regels alleen hier gelden, wat er elders gebeurt maakt blijkbaar niet uit.
    Gewoon de andere kant opkijken, als wij er maar van af zijn.
    (wat betreft de taart, zal het misschien alleen een H worden, want ik heb nooit genoeg deeg over voor 4 letters haha)

    • Ben ergens wel blij dat we hier ´goed´ bezig zijn.
      Maar als ik dan (hoewel ik van boerenafkomst ben) zie hoeveel vergif er in de landbouw/bloemen/bollen teelt wordt gebruikt waardoor b.v. alle bijen sterven, zijn we niet goed bezig.

      Een oplossing voor de taart is maak hem 4x zo groot en bak hem op een bakplaat, dan past de naam HULK wel. 😉

  3. Heftig verhaal, en inderdaad mooi van non-fictie naar fictie geschreven, waardoor het dichterbij komt. Overigens: naar mijn mening moet ook, of juist, een kapitein (gezagvoerder!) een immoreel bevel van zijn bazen weigeren: hij is verantwoordelijk, en “befehl ist befehl” is van andere tijden, toch?

  4. De verantwoordelijke wethouder, een dame van linkse komaf, zonder echte opleiding voor wat zij deed, speelde een heel bijzondere rol. Maar bleef als altijd volkomen buiten schot toen het er om ging de verantwoordelijken te straffen. Net zoals dat ging in Volendam, Enschede en meer….

  5. Een geweldig verhaal dus een geweldige WE300 Hulk!
    Even kwam de naam van het schip me bekend voor maar ik dacht er niet verder over na. Tot je reactie om de namen eens te googelen. Verschrikkelijk eigenlijk dat mensen gewoon maar hun ogen sluiten voor de ellende die soms voortvloeit uit gemakzucht. Ik geloof ook niet dat de kapitein er niks van wist…

  6. Geweldige WE, hoewel de aanleiding helemaal niet geweldig was, natuurlijk, verre van dat. Moet je echt in alle gevallen opdrachten van je meerdere uitvoeren? Denk altijd zelf na, is mijn motto.

  7. Goed gedaan zeg. En wat een dubbele bodems, betekenistechnisch en tekstueel! Ben elke keer blij als ik een stuk van je heb gelezen (hoewel ik de laatste tijd wat afwezig was), je daagt altijd uit tot nadenken op verschillende vlakken. Super.

  8. Dank je wel!
    Soms passen de zinnen zo lekker in elkaar.
    Neemt het een vlucht in mijn schrijven.
    Het dwalen door mijn geest vind ik heerlijk.
    Aan het opschrijven heb ik soms weleens een hekel 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s