KANONSCHOT

Wij ALLEN, geven mensen die er voor in aanmerking komen, vaak bijnamen.
Sorry, het is een familiekwaal en wij schromen niet, ons dit zelf ook aan te doen, hé HULK !
Zo gaf mijn tante ooit een mevrouw, die bij ons in de polder woonde, de bijnaam KANONSCHOT, dat kwam vanwege het simpele feit, dat het iele vrouwtje een derrière bezat van heb ik jou daar.
Elke dikbil koe wierp jaloerse blikken op haar.

Ik was net 4 jaar oud en zou mijn vader, die landbouwer was, even helpen met het suikerbieten schoffelen.
Als hij ’s avonds thuiskomt, zei (bulderde) hij tijdens het avondeten tegen mij, dat ik hem niet meer hoefde te helpen, omdat ik i.p.v. het onkruid, de bietplantjes eruit had geschoffeld.
Tevens verbood hij mij nog ooit in het bietenveld te komen.
Nu was ik een ZEER GEHOORZAAM jongetje, lees maar.

Op een zomerse dag, kwam er een dochter van KANONSCHOT bij ons het erf op fietsen en vroeg om een krop sla.
Zodoende toog ik met dat wicht achter mij aan naar het bietenveld, waar mijn vader en mijn oom onkruid aan het wieden waren.
Keurig bleef ik volgens het voorschrift langs de kant van het bietenveld lopen, totdat ik ter hoogte van beide was gekomen.
Ik vouwde mijn handen als een toeter om mijn mond en schreeuwde zo hard als ik kon, “vader, vader, KANONSCHOT wil sla hebben”.
Vervolgens zag ik hen beide elkaar aankijken en dacht dat ik ze in de lach zag schieten.
Zodoende herhaalde ik nog eens mijn vraag.
Daarop bogen de twee zich voorover zonder mij weer geen antwoord te geven.
Ik werd boos en met overslaande stem schreeuwde ik, “KA NON SCHOT WIL SLA HEB BEN”!!!
Vervolgens verdwenen die twee tussen de bietenplanten en ik begreep er geen ene moer meer van.
Totdat mijn vader plots opstond en naar ons toekwam lopen, waarna hij zei waar de sla stond en ik voor hen de grootste krop uit de grond moest draaien.
Het dubbeltje wat dochter KANONSCHOT mij gaf, mocht ik zelf houden.

15 thoughts on “KANONSCHOT

  1. Kinderen hé… je kan maar beter oppassen wat je zegt als ze in de buurt zijn. Van voor je het weet verraden ze net die dingen waarvan je in stilte hoopt dat de ander het nooit te weten komt… sommige bijnamen bijvoorbeeld. Om het schaamrood naar je wangen van voelen te stijgen 🙂 🙂 🙂

  2. Je moet altijd heel erg oppassen meet wat je zegt als er kinderen in de buurt zijn. Ze reproduceren vaak op de meest ongelegen momenten wat je hebt gezegd.

  3. Hilarisch verhaal, ik hoor het je brullen. Zou tante later hebben geweten dat dit haar bijnaam was en is ze wel eens op het voorval teruggekomen? Nou ja, jij had in elk geval je dubbeltje en dat was in die tijd (jaren 70??) nog een mooi bedragje.

  4. Mooi verhaal, hier in het dorp worden ook veel bijnamen gebruikt. Mijn broer werd Marmot genoemd omdat hij zo goed het geluid van een marmot na kon doen. Maar dat klonk niet zo hard als een kanonsschot 😉

  5. Heb, via Marjolijn, je blog ontdekt…eindelijk iemand die ook zijn bipolariteit openlijk benoemd. Ik moest wel glimlachen om je kilt. Vriendelijke groet
    Walter

Geef een reactie

