Het bloed kruipt……….

Afgelopen zondag ben ik samen met Hulkinnetje en mijn oudste dochter op bezoek geweest bij het Karmelietessen klooster van de zusters van het Goddelijk Hart van Jezus te Vogelenzang.
Na de afwijzing in het vorige klooster heeft zij in de tussentijd weer gewerkt bij haar oude werkgever, Radio Maria.
Echter, daar vond zij op een gegeven moment geen uitdagingen meer.
Zonder iets anders op het oog te hebben, heeft zij daar ontslag genomen en iets van een sabbatical genomen.
Gezocht en goed nagedacht, is zij begonnen met een cursus theologie en daarna kwamen de gesprekken met haar steeds meer terecht op een nieuw kloosterleven.
Een paar weken geleden belde ze mij op en vertelde dat zij bovenstaand klooster had verkozen.
Ik heb haar gezegd, “meisje, als dit je weg is, moet je hem gaan”. “Ik ben hartstikke blij voor je!”
Dit stemde haar tot grote vreugde en als Hulkinnetje thuis komt uit haar werk, vertel ik haar over dochters beslissing.
In een later gesprek met mijn dochter kwam er het ter sprake dat zij zowel contemplatief als actief daar te werk gaat. (biddend en verzorgend)
Terwijl ik wist dat de Karmelietessen ook de zogeheten ‘slotzusters’ herbergen, dan zit je op eigen verzoek je hele leven als een kluizenaar achter de tralies, was het een openbaring voor mij dat tijdens het gesprek met de hoofdzuster het volgende naar voren kwam.
Ze zei, dat de talenten van de zusters ten volle gebruikt zouden moesten worden.
En dan wordt er de moderne tijd niet geschuwd.
Mijn dochter behoud bijvoorbeeld haar facebook account, daarnaast moet zij studeren omdat zij dat het liefste doet. Ook het evangeliseren ligt haar nauw aan het hart.
Ik voelde in dit klooster, de warmte, de blijdschap en de naastenliefde stralen van alle aanwezige personen. Ik hoop heel erg dat ze daar mag slagen.
Wij hebben er nog enkele dingen doorgesproken en hoewel zij maar een week per jaar verlof krijgt, woont ze hier maar 30 km vandaan. (dat vinden wij fijner dan Munchen)
11-01-2015 treed zij daar in.
Als klein kind was haar verlangen naar Jezus al groot en dat is door de jaren heen alleen maar gegroeid.
Het bloed kruipt …….!

25 thoughts on “Het bloed kruipt……….

  1. Ik heb het afgelopen jaar de kloosterserie altijd gevolgd. En daar veel bevlogen nonnen en paters of priesters gezien die hier voor gekozen hebben. Er is voor vele ook een leven en contact met de “gewone” wereld. Als het haar keuze is respect er voor. En mooi dat jullie achter haar beslissing staan die voor haar belangrijk is. Zo te lezen heeft ze er lang over nagedacht.

  2. Eigenlijk – ik durf het bijna niet te zijn – is je dochter in Vogelenzang beter af dan het klooster in Duitsland! Ze mag studeren, verzorgend bezig zijn, contact met de buitenwereld via FB mag…
    Ik hoop zó dat het klooster in Vogelenzang is waar je dochter altijd al naar verlangd heeft! Niets mooier dat datje als ouder van harte achter haar keuze kan staan. Uit liefde laten jullie haar gaan…
    Liefs Kakel

    • Vinden wij ook, als ouders.
      Daarbij speelt ook nog de rol van haar liefhebbende broers en zussen een rol.
      Sommige vinden het onbegrijpelijk.
      Anderen doen de mooie uitspraak, “bid voor ons!”

  3. Als je daar kunt zijn waar je hart zegt dat je moet zijn, dan is het goed. Dan ben je op je plaats. Ik wens haar alle goeds toe.
    Voor jullie als ouders is het belangrijk te weten dat zij het naar haar zin heeft. Als zij gelukkig is, kunnen jullie dat ook zijn.

    • Wij zijn zeker gelukkig met haar keuze.
      Eigenlijk liever dit, dat een man (waar het misschien ooit slecht mee afloopt, zoals tegenwoordig bij zovele)

    • Ik heb je WE gelezen Lieve Trees.
      Wat een respect heb ik voor jou tante Zus gekregen.
      In dit klooster komt een afdeling voor bejaarden, die verzorgt gaan worden door de zusters.
      Ook vangen ze als het leger des heils, de noodlijdende mensen op. enz, enz.
      Daarom hoop ik dat mijn dochter tegen dit zware werk is opgewassen?

      • Het lijkt inderdaad een zware taak als dat allemaal bij haar werkzaamheden hoort. Maar let op, ze kan veel meer dan ze denkt of dat jullie denken! Voor haar heeft het allemaal met haar band met Jezus te maken en die maakt kennelijk heel sterk.
        Mijn tante nam altijd veel meer op haar nek dan nodig was. Toen ze gepensioneerd was bezocht ze dagelijks het woonwagenkamp en was de steun en toeverlaat voor iedereen. Het klooster bezat een auto maar geen zuster meer die kon rijden. Dus heeft ze haar rijbewijs nog gehaald toen ze 65 was. Tufte de zusters naar het ziekenhuis en waar dan ook naar toe. Ze was een voorbeeld voor me! Ik hoop dat jullie dochter ook zo in het leven zal staan en dat ze heel veel goed werk mag doen.

  4. Nog iets heel vreemds.
    Het klooster is gelegen aan de Bekslaan te Vogelenzang.
    Het bestaat uit 4 gebouwen en een enorme tuin wat je zowat als landgoed kan betitelen.
    Het witte gebouw is de ontvangstruimte van het klooster en wordt gebruikt voor retraites e.d.
    Rechts daarvan is een voormalig kindertehuis wat nu verbouwd wordt voor bejaarden woningen.
    Dan staat er nog een leeg huis helemaal achterop het terrein en het eigenlijke klooster met kapel is langs de Vogelzangseweg gesitueerd
    Als je weet hoeveel keren ik er langs ben gefietst op mijn ritten naar het zuiden en nooit geweten heb, dat dit een klooster was.
    Toch heb ik mij iedere keer afgevraagd, OMDAT IK ER ZO EEN APART GEVOEL BIJ HAD, wat dit voor een gebouw was?
    En nu, nu komt mijn dochter daar te wonen.
    Erg apart!

    Als je Google maps bekijk, kom ik vanaf de Vogelzangseweg aanrijden en sla bij de rotonde altijd rechtsaf op dat gedeelte van de Bekslaan, terwijl je de ingang van het klooster vind als je linksaf gaat.

  5. In deze tijd zo’n keuze en beslssing dat is een meid met een sterke wil en karakter. Die haar weg gaat en haar gevoel volgt.
    Ik wens haar heel veel moois en geluk in het Klooster.
    Met zo’n steunende familie met liefde gaat die weg nog mooier worden !

  6. Ik heb nooit zo begrepen waarom kloosterlingen geen contact met de buitenwereld zouden mogen hebben. Wat fijn dat je dochter , naar het zich aan laat zien, nu helemaal op haar plek zal zijn.
    Best een ingrijpende beslissing maar uit eerdere logjes weet ik dat het geen opwelling is . Ik wens haar geluk en de vervulling van al haar geestelijke verlangens.

  7. Wat fijn dat je dochter een warme plek in het klooster heeft gevonden zodat ze haar roeping kan volgen. Het klinkt al een klooster dat met zn tijd is meegegaan. Het kan niet anders dan dat zij hier een mooi en rijk leven tegemoed zal gaan!

    Ook fijn voor jullie dat ze op haar plekje is straks. En wat een fijn idee dat het in de buurt is! Nog een maandje dan is het zover. Wil je haar namens mij feliciteren en haar een prachtige en waardevolle tijd toewensen?
    Gr Inge

Geef een reactie

