Racefietsketting schoonmaken

Het schoonmaken van mijn racefietsketting gaat bij mij vaak sneller dan het reinigen van de tandwielen.
Ik hang mijn fiets horizontaal op aan haken in mijn schuur.
Ik ‘breek’ de ketting d.m.v. de powerlink sluitschakel te ontkoppelen en stop hem in een plastic fles waarin 3 tot 5 cm wasbenzine zit.
Ik draai de dop op de fles en ga er een korte poos mee schudden.
Daarna laat ik de fles met rust, waarna ik in de tussentijd de voortandwielen ga schoonmaken met een doekje en een steekschroevendraaier voor de randjes e.d.
In de tussentijd is het ergste vuil in de fles naar de bodem gezakt en giet ik voorzichtig de vloeistof in een andere plasticfles, waarvan het bovenste gedeelte is afgesneden.
Ook snijd ik van de fles waarin de ketting zich bevind het bovenste deel af, anders krijg ik de ketting er niet uit.
Vervolgens stop ik de ketting in de andere fles en sluit de opening daarvan af met een boterhamzakje die ik vastzet met een elastiekje.
Met een hand op de bodem en de andere hand op het zakje begin ik opnieuw te schudden waarna ik opnieuw de fles met rust laat.
De Campagnolo cassette bestaat uit allemaal losse tandwielbladen, dus die haal ik uit elkaar om ze per stuk te reinigen met een doek.
Als die schoon en gemonteerd zijn op het achterwiel, haal ik de ketting uit de fles, droog hem onmiddellijk af met een schone doek en hang hem op aan een klein spijkertje wat zich bovenaan de schuurdeurpost bevind.
Daarna zet ik een vuilnisbakje onder de achterderallieur en schraap met behulp van een steekschroevendraaier de wieltjes ervan schoon.
En reinig met een doekje, licht gedoopt in het gebruikte schoonmaakmiddel, de tandwieltjes en de kooi.
Eens in het seizoen haal ik ze helemaal uit de derallieur en maak ze schoon of vervang ze.
Intussen is de ketting helemaal opgedroogd en laat ik hem over mijn vinger glijden dicht bij mijn oor om te horen of er nog iets van geknars hoorbaar is.
Dit is nooit het geval, de ketting is dus na 2 keer schudden helemaal schoon.
Na montage smeer ik de ketting met een PTFE spray, waarna ik de ketting droogwrijf met een schone doek.
In de fles met het vuilste residu, stop ik de vuile doek en het plastic zakje en gooi het in de kliko.
De ander afgesneden fles waarin zeer weinig vuil is achtergebleven maak ik schoon met een doek en die doet weer dienst voor de volgende keer.
De overgebleven vloeistof giet ik in een plasticfles met een dop en gebruik ik de volgende keer.
De slijtage van de ketting meet ik simpel d.m.v. een schroevendraaier de ketting van het voorste tandwiel af te drukken.
Wordt daaronder een tand van het tandwiel geheel zichtbaar is de ketting aan vervanging toe.
Daarbij vernieuw ik ook altijd de cassette en derialleurwieltjes.

23 thoughts on “Racefietsketting schoonmaken

    • Eerlijk man ben je ook hé?

      Ik zie geen review over het boek Helletocht van jou bij Bol.com staan
      Ik heb wel een mail ontvangen waarin je beloofde dit te zullen doen.
      Andere mensen mogen e.v.t. ook een review daar schrijven maar enkel positieve zijn toegestaan 😉

      • Hulk, ik wilde een review svhrijven maar Bol accepteerde dat niet, kennelijk omdat de voorraad op was. Morgen zal ik het opnieuw proberen.

    • Ja, heel veel werk
      Toch betaalt het zich terug
      Want als ik er een vieze ketting met zand erop laat zitten dan is die zo versleten
      Hup weer 30 euro voor een ketting en 80 voor een cassette.

  1. Ik ben wel een fanaat maar net iets minder dan jij. Ik doop een oude tandenborstel in de wasbenzine en maak daarmee de tandwielen en de ruimte daartussen mee schoon. En ik maak(te) altijd eerst mijn fiets schoon voordat ik ging douchen 😉

    • Wat ik doe, probeer ik zo goed mogelijk te doen.
      Het is echt het behoud van die hele dure onderdelen.
      Er gaat nog steeds veel te veel stuk, daarover later.
      En het douchen vind ik nog steeds het aller fijnste van fietsen. 😉

  2. Als ik gefietst heb zet ik m in de schuur. Haal het mandje leeg met boodschappen en loop naar binnen. Als het regent eil ik nog weleens mn zadel droogvegen. Das alles wat ik doe met mn fietsie…..

Geef een reactie

