Het komt weer goed

Die tekst hoor ik de laatste dagen veel van mensen die het goed met ons menen en ons graag gelukkig willen zien.
Laat ik jullie uit die droom helpen.
HET KOMT NOOIT MEER GOED TUSSEN ONS.
Hulkinnetje is jarenlang door mijn ziekte langzamerhand gesloopt.
Haar ‘batterij’ is leeg! Zij is op!
“Ach”, zeggen de mensen, “geef haar een poosje rust, zodat de batterij weer bij haar wordt opgeladen”.
Denk je nu echt dat zij zich daarna opnieuw door mij laat leegzuigen?
Daarbij in ogenschouw nemend, dat de bipolariteit zich bij mij door de jaren heen steeds meer en meer zal verergeren.
Nee, als zij zou besluiten terug te komen, verklaar ik haar volkomen voor gek.
Je zal maar moeten leven met iemand die met een noodgang van gevoelens veranderd, met daarbij de nodige snelle  stemmingswisselingen die dat met zich meebrengt.
Ik kon haar dus niet beloven in een van onze laatste gesprekken, om mijn leven te veranderen en zo ons huwelijk te redden, vanwege het feit dat ik mijzelf totaal niet in de  hand heb.
In dat opzicht ben ik eerlijk tegenover haar gebleven, terwijl dat gegeven ons beide intens verdriet gaf.
“Maar gelukkig word je opgenomen Hulk”, roepen er velen, “daar krijg je de handvatten om veel beter met je problemen om te gaan”. “Dan kun je gaan werken aan het herstel van jullie huwelijk”.
Ja ja, vele handvatten werden mij al aangereikt, door intussen al meer dan 40 hulpverleners, waarbij een enkeling iets bracht, waar ik werkelijk iets mee kon doen.
Veel verschillende medicijnen geslikt.
Ik heb dus bar weinig vertrouwen in de opname, zeker omdat ik nu overmand en afgeleid ben door het grote verdriet.
Wel heb ik het vermoeden dat wij elkaar blijven respecteren, als de emoties wat zijn verteerd.
De emoties, die ons beide nu verscheuren.
Het is goed maar tevens heel vreemd dat ik nu niet met een depressie te kampen heb, want anders had u dit nooit gelezen.

18 thoughts on “Het komt weer goed

  1. Even had ook ik hoop, door je titel.
    Uit elkaar te gaan betekent niet altijd dat het ‘houden van’ verdwenen is. Soms betekent uit elkaar gaan niets meer dan dat het gewoon te moeilijk is om samen te wonen.
    Je hoeft niet bij elkaar te wonen om zielsveel van elkaar te houden.
    Ik wens je alle goeds, en Hulkinnetje ook. X

  2. Een mens zit raar in elkaar Hulkie!
    Het zal heel moeilijk voor je worden, extra moeilijk inderdaad! Ik kan niet meer doen dan een virtuele arm om je schouder leggen en je heel veel sterkte en toch heel veel goeds voor de toekomst te wensen! En voor Hulkinnetje ook! Houd je taai jongen!
    Veel liefs, Trees

  3. Je beschrijft het allemaal heel inlevend zowel de emoties van Hulkinnetje als van jouw Hulk.
    Daarom wens ik jullie beide de kracht !
    En wat Beauino al schreef de liefde en houden van is niet per definitie over als men niet bij elkaar leeft.

    Daar komen jouw woorden Respect voor elkaar heel passend aanbod.

    Dikke knufff voor jullie beide xxx

  4. Het is voor ‘anderen’ ook moeilijk om de juiste woorden te kiezen voor mensen in nare situaties als ze hen toch willen bemoedigen. Dat weet jij zelf ook als geen ander !
    De overkoepelende gedachte bij iedereen is eigenlijk heel simpel… men leeft met jullie mee en gunt jullie beiden het beste.

    *aai over de bol* -x-

  5. Woorden met goedbedoeld advies….maar begrijp dat het niet goed aankomt.
    Toch voel ik me door je schrijfsels betrokken, en draag ik jullie beide een warm hart toe. Het is intens verdrietig.

  6. Ik heb respect voor je eerlijkheid tegenover Hulkinnetje. Dat is ze natuurlijk ook waard, maar hoeveel zouden het op kunnen brengen om het te zeggen?
    Wat kan ik meer doen dan je met woorden bemoedigen? Ik weet het niet.
    Ik hoop dat je tijdens je opname een beetje “tot rust” kan komen. Haal er voor jou uit wat er in zit, ongeacht wat het is.
    Twee stevige schouderklappen en een pakkerd!
    Liefs kakel

  7. Het beste wat ik er uit kan halen is dat jullie nog steeds van elkaar houden én dat jij wel begrijpt dat het voor je Hulkinnetje niet meer op te brengen was om samen in één huis te wonen.
    Dáár zit toch het piepkleine plusje in, jullie zullen vast een manier vinden om met elkaar mooie momenten te beleven al zal dat misschien niet samenwonend zijn.
    Ik zou je de beterschap zo gunnen maar ik begrijp wel dat het ijdele hoop is om op 100% genezing te rekenen. Tóch blijf ik hopen dat er voor jullie nog mooie momenten zullen komen, ánders dan je het liefst zou willen maar toch elkaar niet helemaal loslatend.

  8. Dank voor jullie lieve en meelevende reacties.
    Er gaat nu veel door mij heen
    Ongeloof
    Radeloos
    Ontkenning
    Geknakt
    Verdriet
    Boos
    Apathisch
    Stuurloos
    Shock
    Alle ingrediënten voor het rouwproces.
    Toch zag ik vandaag dankzij een hulpverlener het begin van een nieuw weg die ik mogelijk ga.
    Nog geen opname.
    Er is dankzij de bezuinigingen nog geen plek in de herberg.
    Mis Hulkinnetje heel erg.
    Voelt of zij zo kan binnenstappen.
    Ik bemerk nu hoeveel ik nog van haar hou.

    • Lieve Hulk, je leek zo groot je leek zo sterk.. maar niet jij was dat maar wel jullie liefde, en daardoor dit besluit. Troost woorden zijn er voor zoets niet. wel mee leven en een .. ja wat? Dikke knuffel En heel heel veel sterkte. Ik sluit me tevens aan bij de woorden van Rietz.. En weet dat je vrienden hebt… zolang je blijf delen zul je ze rond je heen hebben. Sterkte kerel… en je weet het he.. Er is er EEN die met je mee gaat en je dragen wil als je te moeilijk wordt . In je zwakheid ligt je sterkte . Dikke knuffel

  9. Elkaar loslaten is misschien het beste wat kan gebeuren. Dat schept mogelijkheden om op de een of andere manier een weg te vinden die jullie, ieder voor zich maar toch gezamenlijk, kunnen bewandelen.
    Heel veel sterkte voor jou en voor Hulkinnetje.

Geef een reactie

