Je kruis dragen

De koptekst slaat op Jezus.
Verdiep je daar maar eens in, mocht je dat willen weten?
Hetzelfde geldt voor ons mensen.
Je zal je spreekwoordelijke kruis moeten dragen!
Een ieder van ons krijgt te maken met tegenslagen, die wanhoop en verdriet met zich meebrengen.
Daarbij kun je en mag je niet oordelen over iemand anders.
Enkel jezelf gaat het je aan.
Met mijn harde boeren opvoeding, op vierjarige leeftijd reed ik al een tractor in de sloot en op mijn tiende sjouwde ik met zware zakken aardappelen, werkte ik soms van ’s morgens 4 tot ’s avonds 9 uur.
Kreeg nooit een schouderklopje maar wel op mijn flikker, offerde vakanties op, ook toen ik al werkte, om die klote piepers te rooien.
Het hoorde gewoon bij je kruis dragen.
Bij het wielrennen leken er altijd wel  sterkere personen aanwezig te zijn,  zodat ik vaak genoeg zat te sterven in het wiel en daarbij het gevoel in de benen kreeg of alles op knappen stond van de pijn.
Met schaatsen, lees mijn boek Helletocht?
En nu opnieuw in zwaar weer met de scheiding.
Echter, mede door of dankzij de bipolaire stoornis, heb ik zo hard voor het leven moeten knokken, dat ik zal, moet en ga mijn kruis dragen.
Ik laat mij absoluut niet verslaan!
Natuurlijk trekt de dood als een magneet aan mij en zegt, “geef het maar op”.
Maar ik ben niet zoals tegenwoordig  velen anderen die de ‘makkelijke weg’ zoeken in scheiden en in dood.
Als een Hulk draag ik mijn kruis en bid dat Hij mij helpt.

23 thoughts on “Je kruis dragen

  1. Sterk van je Hulk. Wie zijn kruis draagt wordt daar geestelijk sterker van. Dat is aan jou ook te merken.
    Ik denk overigens dat vele mensen zich al eerder in de kruisgedachte hebben verdiept en zich ook houden aan de hen opgelegde taak (als je het zo wilt noemen). Niemand ontkomt er trouwens aan, of je nu gelooft of niet.
    Goed blogje. ’t Is niet altijd makkelijk maar jij loopt er niet voor weg en dat is, zoals ik al zei, sterk, heel sterk.

  2. Je kruis is zwaar maar je hebt brede schouders gekregen om hem te dragen. Ik hoop dat je er – letterlijk en figuurlijk – niet onder bezwijkt, want je bent een té mooi en goed mens om nu al afscheid van het leven te nemen. Er zijn zoveel mensen die van je houden en je zouden missen…Je mag dan door het leven gehard zijn, je hart is zacht.
    Liefs en een knuffel

  3. Ach lieve Hulk, je kruis dragen. Je hebt het mooi verwoordt en daarin laten zien hoe sterk je bent!
    Al lijkt het af en toe niet zo te zijn voor je gevoel.
    We staan voor dezelfde deur hè, die andere is gesloten en nu gaat er weer een open!
    Houd je vast aan wat je denkt dat helpt, aan Hem in dit geval!
    Mooi als je troost en kracht uit je geloof kunt halen.
    Nee jongen, de dood verkiezen boven het leven is ondenkbaar, je hebt ook je 7 kinderen nog die hun vader echt niet kunnen missen!
    Liefs en nogmaals een dikke virtuele knuf!

  4. Stevig stukje tekst Hulk, je zal je kruis dragen zoals wij alle het onze dragen.
    En ik hoop dat je de kracht ervoor hebt danwel krijgt en er sterker van wordt.
    En van mij krijg je niet één schouderklopje, maar twee…..

  5. Van mijn oma en mn moeder heb ik geleerd: kracht naar Kruis. Geef nooit op. Ook ik weet soms niet waar ik het zoeken moet omdat ik voor mn gevoel al jaren in een achtbaan zit. Fysiek gezien veel tegenslag, er gebeuren veel heftige dingen in de familie en ik heb vaak het idee dat ik er altijd voor iedereen klaar moet staan en alles voor iedereen op moet lossen waardoor ik over mijn eigen grenzen ga en daarna zelf met fysieke klachten thuis zit.
    Heb ik ook wel hulp voor gezocht bij de psych. Maar ondanks alle tegenslag heb ik nooit opgegeven omdat ik op Hem vertrouw. Hoe moeilijk het ook is Hij laat je nooit in de steek.

    • Beste Inge
      Je verhaal is bij mij blijven hangen ivm herkenbaarheid.
      Zie jezelf als het veertje in een balpen?
      Als daar maar aan getrokken wordt, rekt het steeds verder uit.
      Wij allemaal weten dat als er teveel aan getrokken wordt, het veertje niet meer in zijn oorspronkelijke stand terugkomt.
      Dan is het veertje kapot!
      Hoewel het er nog steeds is, zal het nooit meer zo werken als voorheen.
      Mijn vraag aan jou is Inge, wil jij dat uitgetrokken veertje zijn?
      Of kies je voor jezelf?
      En eens niet voor een ander?

  6. Ja soms is het leven gewoon niet leuk en zeker niet als je het gevoel hebt om altijd maar te moeten vechten ergens tegen. Heel veel sterkte en hoop dat je steun krijgt waar jij die denkt te vinden of misschien ook zo nu en dan uit een onverwachte hoek.

    • Wat schrijf je dit mooi en vooral beeldend Hulkie. Nee ik wil geen uitgerekte veer zijn die niet meer in zn oorspronkelijke vorm terug komt. En dus moet ik leren nee te zeggen en mn grenzen goed bewaken. Vandaag er overheen gegaan. Maar morgen kies ik voor mezelf en mijn gezin. Dank voor het hart onder de riem en je mooie metafoor!

    • Ja
      Gehard door de omstandigheden van mijn leven, bovenal het dealen met de bipolaire stoornis, hebben mij sterk gemaakt.
      Toch ook ik blijf maar een mens.

  7. Als ik heel eerlijk ben zie ik je jeugd toch niet heel erg als “een kruis dragen”, een harde jeugd ja, dat wel, maar voor veel jonge mensen van nu zou zo’n jeugd een zegen geweest zijn .
    Nú heb je het zwaar,dat is waar het is heel moeilijk als je leven zó overhoop gegooid wordt en ik wens je alle kracht die je nodig hebt.

  8. Jan,
    Het wordt weer hoog tijd om eens gruhuwelijk te lachen, ’t liefst om niks – geef me even de tijd om te denken waar ik in elk geval geen grapjes over moet maken, zoiets als ‘zelfmoord is wel het laatste dat ik zou doen” – die is niet van mij maar wel leuk gevonden, vind je niet?
    Luister voorlopig goed naar Vogelenzang want Trijntje is ook niet alles…

    Tuurlijk tuurlijk dat kruis enzo en die piepers… maar Jezus was ook een keer gevallen en echt niet voor een zak piepers.

    Kortom, hold on, kalm an en rap een beetje en als ik zelf de krieltjes bij mekaar geraapt heb kom ik je opzoeken in Vogelenzang.

    Tot dan Jan!

    • Ik word wel op een bijzondere wijze geholpen door heel lieve mensen die mijn kruis een beetje mee willen helpen dragen.
      Dank jullie wel hiervoor!

      • We doen het graag Hulk. De een heeft natuurlijk een zwaarder kruis dan de ander. En dan is het minste wat we kunnen doen… het zaakje een beetje helpen stutten.

  9. sorry lieve schat dat ik nu pas reageer… had ff …nou ja je weet wel.

    En dat kruis? Dat draag ik met alle liefde in mij met je mee, en ook al dragen wij het dan …dan nog weten wij dat we het niet alleen hoeven te doen.

    -x-

  10. Hoi Hulk je woorden zeggen alles, bijna alles.

    Met 1 ding ben i k het niet eens , zelfmoord behoort ook tot een zwaar kruis gedreven door absolute duisternis waar geen enkel licht meer doorheen prikt /schijnt . Die hun tot die beslissing brengt.

    Ik ben blij dat jij wel dat licht in je draagt om vol te houden en met veel kracht!

  11. Het echte kruis dragen bootvluchtelingen mensen die in oorlogsgebieden wonen en mensen die strijden alle dagen om hun zelf en hun kinderen te voeden

Geef een reactie

