Vergeven

Ja, het komt eraan.
De eerste confrontatie met haar in familieverband.
En hoe pak je zoiets aan, als ‘slachtoffer ‘ van een echtscheiding?
Ik wilde toch niet scheiden?
Steeds doemen de vele vragen bij mij op, die eigenlijk maar op een ding zijn toegespitst, “waarom is dit mij overkomen?”
Hoe daarmee om te gaan?
Hoe nu te handelen?

In Hulkse wijsheid heb ik besloten om haar in alles te gaan vergeven.
Dat valt heus niet mee maar bied wel oneindig veel mogelijkheden ipv in ‘wrok’ te blijven hangen.

Mijn rouwproces zal er door worden bekort.
Lig niet meer ’s nachts te woelen met de ‘waarom vragen’.
Ik blijf niet in de scheiding hangen, die toch niet meer te keren is.
Ik dwing hierdoor respect af bij mijn kinderen en help hen hiermee vlugger door hun rouwproces heen.
En ook zij zal hierdoor geholpen worden en minder pijn ondervinden.

Vergeven is de clou!
Vergeven, omdat ik ook vergeven mag worden.
Wees nederig Hulk, want daardoor kun je vergeven.

23 thoughts on “Vergeven

  1. Vergeven is helen … in de 1e plaats voor jezelf. Goed zo jochie, ben trots op je!

    Al het overige. … valt ook op zijn plek op zijn eigen tijd. Dat weet je. Daar mag je ook op vertrouwen al hoe moeilijk (onmogelijk) dát soms ook lijkt en voelt.

    Knuffel x

  2. Maar als er vergeving is kan er genezing zijn
    Van de pijn en het verdriet
    Diep van binnen
    als er vergeving is kan er genezing zijn
    En de weg van herstel kan beginnen

    O God ik heb u nodig
    Ik kan het zelf niet
    Ik lijk haast te verstikken in angst en in verdriet
    Hoe kan ik ooit vergeven zoals u mij vergeeft
    Dwars door alles heen..
    wat mij beschadigd heeft

    Maar als er vergeving is kan er genezing zijn
    Van de pijn en het verdriet
    Diep van binnen
    als er vergeving is zal er genezing zijn
    En de weg van herstel kan beginnen

    Geef mij de kracht van uw liefde
    Om verder te gaan
    Ook al zal er een litteken blijven bestaan
    Wat is uw liefde die sterker dan de dood

  3. Volgens mij ben jij niet het énige slachtoffer bij deze scheiding maar dat besef heb je waarschijnlijk óók wel!
    Het is mooi dat je dit op wil brengen ( want willen is vaak kunnen) om de familiebanden met zo min mogelijk stress te belasten en nee, dat is niet makkelijk maar zéker de moeite waard voor iedereen!

  4. Heel goed Jan echt! Als je het op kunt brengen help je jezelf en sowieso je kinderen weer een stap verder! Het voelt zo’n stuk beter Hulkie als je niet haat of kwaad blijft, Ik kan het niet en vandaar dat mijn scheiding misschien ook wel zo soepel verloopt. Natuurlijk is het verdriet er nog, dat is niet zo 1-2-3 weg, hoe het ook allemaal is gegaan maakt niet uit. Dat geldt ook voor mij. Ga de confrontatie aan en stel je neutraal op. Respect hoor! Denk aan je!
    Liefs ❤

  5. Ik had al respect voor je maar dat is na lezing van dit blog alleen maar nog groter voor je geworden. Daar doe je het niet voor, dat weet ik, maar hoeveel mensen blijven hangen in zelfbeklag? Jij hebt een mega-grote hulkenstap gezet! Dat het je maar veel mag helpen op je verdere pad…
    Liefs en een knuffel

  6. Tussen denken en doen ligt vaak een weg van vallen en weer opstaan. Dat het nog pijn gaat doen daar mag je vanuit gaan maar je komt er wel, stap voor stap… Dikke knuff Hulk en veel succes @->–

  7. Weet je bij een scheiding is iedereen slachtoffer. Ik koos ook om te scheiden zelf maar dat wil niet zeggen dat mijn ex het slachtoffer was al liet hij zich wel graag in die hoek plaatsen. Er zijn nooit winnaars bij een scheiding alleen verliezers die verdriet hebben. Gelukkig kunnen we nu goed door een deur en daar ben ik heel blij om voor mijn kind. We hebben vanaf het begin nooit ten nadele van de ander gesproken en dat scheelt ook met het verdergaan voor allebei en de rest van het gezin en familie.

  8. Sterk Hulk. Ik denk wel dat vergeven moet gebeuren zonder dat je daar voor jezelf voordelen in ziet. Gewoon vergeven uit liefde. Maar dat zul je vast wel zo gedaan hebben.

Geef een reactie

