5 jaar

Ik zat nog niet eens op school, toen mijn vader riep, “jongen, kom eens hier, dan zal ik je een band leren plakken”.
Ik keek toe hoe hij het lek zocht nadat hij de binnenband had opgepompt en vond de luchtbellen in het teiltje met water bijzonder interessant.
Hij knipte een rond plakkertje uit een oude binnenband en smeerde er wat solutie op, wat hij met zijn vinger egaliseerde en deed dat evenzo met het droog gewreven deel van de band waar het lekje inzat.
Daarna liet hij de lijm drogen en plaatste het plakkertje stevig op het gaatje.
“Nu is de band weer heel”, sprak hij eenvoudig.
Vervolgens monteerde hij de boel weer en gaf mij daarbij wat tips.
Ik ging daarna lekker spelen en dacht er verder niet meer over het voorval na totdat hij mij de volgende dag riep omdat er weer een fiets met een lekke band stond, die ik maar even moest repareren.
Best wel trots begon ik aan de klus in afwezigheid van mijn vader.
Op den duur ben ik huilend naar hem toe gegaan want dat gloeiende, gloeiende plakkertje bleef er bij mij niet opzitten.
“Je moet de lijm ook laten drogen, stommerd,” kreeg ik te horen.
Daarna hoefde ik nooit meer bij hem om advies te vragen en kreeg training genoeg met 3 a 5 lekke banden per week in ons grote gezin
Ik hoefde ook niet naar de kleuterschool, want knippen kon ik allang op 5 jarige leeftijd.
En banden plakken ook!

18 thoughts on “5 jaar

  1. ja precies zo zag ik het m’n vader doen en ik heb het later ook wel eens zelf gedaan. Het plakken op zich is had ik geen problemen mee maar de band er weer in leggen is toch minder mijn ding;-)

    • Dat is een trucje.
      Binnenband net aan rond oppompen en in de buitenband stoppen.
      Dan moet je eens de velg bekijken.
      Daar zit waar de spaken vastzitten een verdieping in de velg.
      Daar moet je goed gebruik van maken door de buitenband in die verdieping te knijpen, waardoor je aan de overzijde de ruimte krijgt om hem eenvoudig over de rand van de velg te duwen.
      De grootste problemen heb je tegenwoordig met het oppompen.
      Zorg altijd dat het dunste ringetje van het ventiel in eerste instantie met zo weinig mogelijk slagen erop wordt gedraaid, zodat de binnenband ruimte krijgt om in de buitenband te passen.
      Anders rijd je met een bobbel.
      Bovendien heb je tegenwoordig geen goede pasvorm meer tussen velghiel en bandhiel, waardoor deze niet meer op de juiste wijze om de velg komt te liggen.
      Sinds ze Chinezen iets hebben leren maken is het goed fout gegaan 😆
      Gelukkig zijn er nog fietsenmakers, toch?

  2. Mijn vader had een lichte vorm van Parkinson daardoor vlogen de bandenspanners wel eens door het achterhuis en deed hij uren over één bandje plakken. Wij leerden het dus nooit. Gelukkig kunnen de kinderen het wel.
    Fijne maandag,
    groetjes, Ria

  3. Oh wat goed, zo klein al! En ja, aldoende leer je natuurlijk! En vind je het nog steeds leuk?
    Ik was een verwend meisje, toen ik klein was deed mijn vader het, toen ik verkering kreeg deed mijn vriendje het … dat is altijd zo gebleven, ik heb het nooit hoeven doen en dus nooit gedaan. Maar nu kan ik het zelf als mijn band lek is, want jij hebt het me geleerd. Ik houd ervan te leren van het geschreven woord! Dankje HULK.. 😀

    • Door de slechte wegen en materiaal, was het ‘scheering en inslag’ die lekke banden destijds.
      En vermoedelijk is toen het techneutje geboren 😆

  4. Mijn vader had gelukkig meer geduld met me maar hij had dan ook maar twee kinderen. Wel ongelofelijk dat jij dat op je vijfde al moest doen. Ongelofelijk!
    Lieve groet

  5. Ik was vroeger degene thuis die altijd de banden lapte (vanaf een jaar of 10 hoor dus 2x 5 vond die dingen altijd leuk om te doen en mijn oudere broer vond er niets aan. Heb nog altijd een setje bij me en wel midden in de polder staan plakken. Alleen het oppompen met zo’n klein pompje vind ik altijd een ellende. Leuk verhaal.

  6. Dat had je toch snel onder de knie. Ik weet in theorie hoe het moet maar heb nog nooit een band geplakt. Vroeger deed mn vader het voor mij, later manlief en nu heb ik 3 kinderen die me willen helpen. Gelukkig, ff afkloppen, heb ik weinig lekke banden…

Geef een reactie

