Doodsangst in de duinen WE-300

Doodsangst in de duinen.

Met prachtig weer op de mountainbike gereden vanmorgen, totdat ik bij de kale duinen vlakbij de Heemskerker strandopgang over een pad reed, die het dichts bij zee ligt.

Toen ik naar rechts keek ontwaarde ik een groepje van 5 Schotse Hooglanders waarvan er een behoorlijk groot was.

Bij een nadere blik, herkende ik een stier in het beest en ik reed in rode kledij.

Plotseling zag ik hoe hij een vrouwtje een flinke stoot met zijn horens gaf, besloot ik er niet langs te rijden maar rechtsomkeer te maken.

Tijdens het omdraaien zag ik vanuit mijn ooghoek, dat het beest mij in de smiezen had en zijn kop zakte dreigend naar beneden.

Er schoot maar één gedachte door mijn hoofd, “wegwezen!”

Ik begon als een dolle op de pedalen te ranselen, heb hem altijd op het grote voorblad staan, dus schakelde de achterste versnellingen eenvoudig bij en dat was dringend nodig, want het beest had de achtervolging ingezet, omreden die ik niet kon bedenken.

Een onzinnige gedachte fitste door mijn hoofd, dat het beest het mtb pad zou volgen.

Maar natuurlijk niet, hij sneed die hele bocht af, zodat hij razendsnel dichterbij kwam.

Uit pure doodsangst reed ik op topsnelheid door, zie een steile heuvel links voor mij opdoemen, besloot razendsnel daar niet op te gaan maar nam een licht oplopend pad ter rechterzijde en zag tot mijn grote vreugde verderop een hek met een vee rooster, waar die beesten nooit overheen komen.

Ik nam een scherpe bocht en stoof over het rooster heen.

Ik kneep in mijn remmen en keek achterom.

Op de paar honderd meter waar ik overzicht had over mijn vluchtweg, zag ik helemaal niets.

Vermoedelijk had het dier de achtervolging eerder opgegeven.

Het bonken van mijn hart, klonk net zoals zijn hoefslagen.

 

 

34 thoughts on “Doodsangst in de duinen WE-300

  1. Ik rijd of loop vaak vlak langs die beesten en nooit last ermee gehad.
    Heb ook wel verhalen vernomen van meerdere mensen die moeilijkheden kregen met Schotse Hooglanders.
    Sorry, ik was even geen Hulk.
    Vond het passen in de opdracht voor een WE-300
    Ben namelijk gezond gebleven.
    Pffffffffffff

  2. Pingback: Teken van leven of toch maar gewoon een WE-300 | Platoonline

    • Het is net als met gewone koeien
      Af en toe krijgt er een de kolder in zijn kop
      Ik ben vermoedelijk te dicht bij zijn harem gekomen
      Andersom zou een Hulk dat ook niet pikken 😊

  3. Haha, wat een briljante invulling van “gezondheid.” Je hebt het echt op zijn Hulks beschreven. Ik heb ook nog nooit last met een Schotse Hooglander gehad, maar zou ook rechtsomkeert maken!
    Liefs Kakel

  4. Wat breng je mij een herinnering van toen ik een jaar of tien was. Zwaaien naar een stier met een rode boeren halsdoek om vanachter het prikkeldraad de stier af te leiden terwijl mijn buurjongen in de boomgaard appels voor ons jatten.

    Leuke WE

    Groetjes, Ria

  5. Zo, wat een belevenis, het is dat de schrik er goed in zat, anders zou ik er hartelijk om lachen.
    Misschien is die Hooglander ook wel van Hulk geschrokken en zit hij nu ergens anders te bibberen..

    Liefs,
    Alie

    • Ik kwam hem afgelopen maandag alweer tegen, op een stuk stijgend mul zand waar ik niet tegenop kon fietsen, dus moest lopen.
      Gloeiende, gloeiende, ik werd nog groener van schrik.
      Af en toe keek hij naar mij maar misschien had ik respect afgedwongen, waardoor hij verder ging met grazen.
      Had waarschijnlijk anders geweest als er weer een koppel koeien bij hem in de buurt waren.

  6. O jee, misschien vindt hij je een bedreiging… stel je voor dat een van die koeien meer in jou ziet dan in hem…. en wellicht is groen worden dan niet de meest succesvolle kleur, want het gras is altijd…
    Liefs,
    Alie

  7. Grinnik, ik zag het voor me, jij met het angstzweet op je voorhoofd gebogen over het stuur. Ik hoorde het hoefgetrappel van de Hooglander, angstaanjagend!

Geef een reactie

