Getikt

Een poos geleden kwam er een kennis bij mij langs die problemen had met zijn racefiets.
Hij hoorde bij iedere pedaalslag een tikje.
Hij had er eerst zelf naar gezocht en ook de fietsenmaker en ten einde raad kwam hij bij mij of ik misschien het probleem kon vinden.
Geloof mij, het lijkt simpel, want een racefiets stelt qua onderdelen hoeveelheid niet veel voor maar je kunt je er helemaal het rambam naar zoeken.
Zo ook bij deze fiets.
Ik begon met alles na te trekken en in te vetten.
Zadel, pedalen, cranckboutjes, stuur, enz. enz.
Dom, dom, dom, fout, fout, fout!
Naderhand had ik er eerst een proefrit op moeten maken.
Toen ik dat alsnog deed bemerkte ik “dat ik het probleem had opgelost”, want ik hoorde geen tikje.
Blij belde ik de kennis op, die de fiets onmiddellijk kwam ophalen en slim, zijn raceschoenen had meegenomen.
Hij ging er even op fietsen en kwam al snel terug met het bericht dat hij de tik nog steeds hoorde.
Ik keek hem ongelofelijk aan en vroeg hem, omdat wij dezelfde soort pedalen hadden, even op mijn racefiets te gaan rijden, waarvan ik zeker wist, dat die geen geluiden maakte.
Toen ik hem nakeek, zag ik hem met zijn rechterknie een rare knikbeweging maken tijdens het trappen.
Teruggekomen vroeg ik hem wat er aan de hand was met zijn rechterknie?
“Daar zat al enige tijd een nieuwe in”, vertelde hij mij trots.
Ik repliceerde hem, “dan zit het probleem niet in je fiets maar in je knie!”
“Probeer het maar op te lossen door je schoenplaatje te verstellen, of een andere stand van je zadel”.
Totaal verbluft keek hij mij aan en ik zei lachend, “je zou er bijna ‘getikt’ van worden!”

9 thoughts on “Getikt

Geef een reactie

