Heilige Antonius

Tractoren speelden een grote rol op de boerderij die wij vroeger hadden.
Met sommige merken had je nooit problemen maar met anderen weer wel.
Bijvoorbeeld de rode rupstrekker in het vorige log te zien, daar kon je een monteur achteraan laten lopen.
En meestal was ik dat!
Het kreng werd enkel bij het ploegen gebruikt en dat was maar één week per het jaar.
En ik sleutelde er jaarlijks wel zo’n anderhalve maand aan.
Mijn vader kreeg al snel door dat hij een technieker tussen zijn zonen had lopen.
Toen ik 5 jaar was mocht ik namelijk alle lekke fietsbanden van het gezin repareren.
En dat waren er vele met de slechte wegen toendertijd.
Toen ik 7 jaar oud was, brak er grote paniek uit op de boerderij.
Wij hadden een tractor van het merk Ferguson, waarvan de slinger om de motor te starten kwijt was geraakt, tijdens het rijden ermee.
Aangezien wij katholiek waren kregen alle gezinsleden de opdracht om tijdens het zoeken tot de Heilige Antonius te bidden.
“Heilige Antonius, beste vrind, ik wou dat ik de slinger weer vind”, klonk het uit vele monden in de omgeving van de boerderij.
Ik vroeg op een gegeven moment aan mijn oom, die destijds bij mijn vader werkte, of die tractor altijd met die slinger gestart werd.
Tot mijn verbazing zei hij, “welnee, je moest hem starten met de versnellingspook maar dat doet hij al jaren niet meer”.
“Hoe dan”, vroeg ik hem?
Hij deed het mij voor, dmv het contactsleuteltje om te draaien en de versnellingspook omhoog te tillen en richting S te duwen.
Terwijl de rest bleef doorzoeken haalde ik gereedschap en draaide de 6 boutjes los van een plaat die de versnellingspook op zijn plaats hield.
Voorzichtig wrikte ik de plaat los met een schroevendraaier, keek eronder en zag 2 gevorkte tanden die in gleuven zaten.
Ik dacht, “als dat alles is, zal ik ze bij het monteren weer in de goede gleuven terecht doen komen.
Zodoende tilde ik het geheel omhoog en ontdekte meteen de oorzaak van het niet starten van de motor via de pook.
Twee zwart geblakerde koperen strips die duidelijk waren ingebrand.
Met een schuurpapier de delen blank geschuurd en daarna de boel voorzichtig weer gemonteerd.
En toen proberen te starten.
Ronkend sloeg de motor aan en de hele familie kwam juichend aanlopen.
H. Antonius had zeker gedacht laat de rest maar zoeken, ik geef die Hulk gewoon een goede ingeving.
Later is bij het grasmaaien rond de boerderij de slinger teruggevonden door mijn vader.
Waren wij nogmaals blij!

23 thoughts on “Heilige Antonius

  1. Zie? Een goed gebed of eigenlijk meer nog een simpel gebed doet het altijd, de vraag komt, het antwoord kwam, en voila…. de pook deed het weer net als de restπŸ˜€ AMEN!

    X

Geef een reactie

