Brilletje

N.a.v. een logje bij Rietepietz over spreekwoorden, schoten bij mij enkele herinneringen door mijn hoofd. Ten eerste het hout hakken. Om onze boerderij stonden vele grote iepen, die allemaal de iepziekte kregen en dus gerooid moesten worden. Mijn vader was er echt een van de oude stempel. Hij bezat een houtkachel, trekzaag en bijl. Daarmee kreeg hij die enorme grote iepen klein, ja zelfs tot as. Het ergste was, ik moest hem helpen aan de andere kant van de trekzaag. En met de bijl hapklare brokken hakken voor de kachel. Hij liet echter eerst die bomen één of twee jaar liggen op het erf, waardoor het hout zo taai werd, dat je er amper nog doorheen kwam met de bijl. Wij zaten er dus altijd warmpjes bij van al dat hout bewerken.

Jaren later gingen we roeien met ons grote gezin in het recreatieschap van Spaarnwoude. Een stel op een waterfiets en de rest in een roeiboot. Op een wat smaller gedeelte van de vaart wilde een zenuwachtig brildragend mannetje ons inhalen met zijn kano. We probeerde wat ruimte voor hem te maken wat door de overhangende begroeiing niet meeviel. Toch greep de kanoër op een gegeven moment zijn kans. Terwijl hij flink vaart zette, greep een dun overhangend takje zijn brilletje en dat bleef er op een wonderbare manier aanhangen. Het takje zwiepte parmantig op en neer en ieder van ons hield zijn adem in om het brilletje er niet af te blazen. Vervolgens konden wij het eerste kwartier niet meer verder roeien van de daverende lachsalvo’s, vooral toen wij het zenuwachtige mannetje zagen keren en met veel te nerveuze gebaren zijn brilletje van het takje wilde grissen, waardoor het op zijn kano viel en hij het alsnog met een fikse klap van zijn hand het wegglijdende brilletje veilig stelde. Alle Hulken proestte het helemaal uit toen hij trachtte het brilletje op zijn hoofd te zetten en het niet meer paste, zo scheef had hij het geslagen.

21 thoughts on “Brilletje

  1. Wat onwijs leuk dat ik je geïnspireerd om deze herinneringen op teschrijven . Jij haalt op jouw beurt weer herinneringen bij mij boven, zo’n trekzaag bijvoorbeeld had mijn vader óók. En kort na de oorlog werd er , omdat m’n vader( als tuinman) er gratis aan kon komen , inderdaad nog veel hout gestookt . Ik vond het prachtig als ik aan de andere kant van de trekzaag mocht “helpen” . Het hout ging dan in “het onderduikersgat” want we woonden op een bovenhuis.
    Prachtig verhaal over dat brilletje in de struiken, ik “vaar”nog zonder bril en dat is maar goed want brillen en ik zijn een slechte combinatie, ik heb er al héél wat op andere manieren verbogen of gebroken.

  2. Hahaha, leuke herinneringen zijn heerlijk om aan terug te denken!
    Je was al jong de pineut voor allerlei klusjes om huis… maar die ervaring was niet verkeerd.
    En die vaartocht, zo’n unieke gebeurtenis met dat brilletje maak je dus maar een keer mee, die hilariteit is goed te begrijpen!

  3. Iets dergelijks overkwam mij op een kanotocht met mijn neef Roel. Voor een afstand die te groot was om in één dag te peddelen, zochten we onze toevlucht tot een lift. We waren blij, snel een aak te vinden die ons een sleeptouw toewierp. Gewend aan de rustige grachten van Utrecht, waren we niet voorbereid op woelige baren, we voeren immers gewoon op een rivier? De eerste de beste (bij wijze van spreken dan, want hij was bepaald niet de beste) golf sloeg een peddel los die we niet goed hadden vastgezet. Roel, die voor mij zat, zag het maar hij had zijn handen vol met het roer. Gelukkig hoorde ik zijn schreeuw net op tijd en kon de riem binnenboord halen, maar besefte de stommiteit, mijn polshorloge aan te hebben. Het bleef nog wel lopen, maar het was niet waterdicht en zou het dus niet lang meer maken. Een bijkomend geluk dat het niet het uurwerkje was dat ik korte tijd later cadeau zou krijgen – Dat is een verhaaltje op zichzelf, maar niet in deze gastvrije ruimte! .-

Geef een reactie

