Oogstdankdag

De (ex) boer in mij, krijgt omstreeks dit jaargetijde heimwee naar het fijne gevoel van klaar zijn met de oogst. De tarwe was al in augustus gedorst. De suikerbieten lagen gerooid op een enorme hoop, vlak langs de weg die met grote vrachtauto’s werden opgehaald om naar de suikerfabriek te worden vervoerd. De uien en de aardappelen, beide met hun speciale geur, lagen op grote hopen in de schuren, klaar om gesorteerd te worden, waarna zij de weg naar de veiling of klant zouden gaan. Dat tevreden gevoel, dat alles met keihard werken opnieuw was gelukt, herken ik nog als de dag van gisteren. En dat daarna de akkers nog geploegd moesten worden en de wintertarwe ingezaaid, doet niets af aan dit gevoel. Het was heerlijk om daar dankbaar voor te zijn!

27 thoughts on “Oogstdankdag

  1. Wat een nostalgische gedachten krijg je dan hè.. Op de fiets sowieso denk je jezelf een slag in de rondte en de tijd van het jaar doet de rest. Logisch, toch een teken dat je daar ondanks het harde werken ook van hebt genoten!

  2. Stedebewoner zijnde, werd ik plotsklaps, voor een jaar, assistent (machinaal) melker op een bedrijfje dat zo’n veertig prachtige en royale koeien in productie had. Door omstandigheden was dit mijn eerste betaalde baantje. Het kostte me moeite, maar ik was jong en bereid om te leren wat er te leren viel, ook al wist ik dat mijn toekomst elders lag. De laatste activiteit was de schoonmaak van de stal, mijn taak. Daar beet ik me doorheen met de gedachte aan de dankbaarste momenten van de dag: met een glas heerlijke, net gekoelde ongepasteuriseerde, melk op de rand van de wasbak zitten en de zon toewuiven, die zich langzaam tot onder de horizon wentelde. .-

  3. Ja, ik kan me voorstellen dat het een fijn gevoel is voor een (ex)boer.
    Mij doet jou titel aan mijn jeugd denken. Begin oktober, volgens mij, was er bij ons in de kerk altijd een oogstdankdienst, dat was altijd bijzonder. Er waren voor alle oudere./zieke kerkgenoten een fruitbakje gemaakt die dat kerkbezoekers dan geacht werden te gaan bezorgen, zodat de eenzame oudere mensen naast fruit ook nog even gezelschap hadden.
    Was altijd bijzonder.

    • Ik zag dat ze hier ook nog aan het aardappelen rooien waren, terwijl de hele maand september droog was. En vandaag valt er een klap water in.
      Snap nu de uitdrukking, ‘stomme boer’ goed.

    • Ik genoot ook zo van het boer zijn. Totdat de regelgeving het ondernemerschap ‘het gras’ onder mijn voeten wegmaaide. En eerlijk is eerlijk als bijbaan was het niet meer te doen.

  4. Dat kan toch nog steeds? Sterker nog, diegenen die dit leven niet kennen, zouden juist moeten danken voor de oogst, dat het dan toch maar weer mooi in de winkels ligt of in hun brood zit etc😉

    Het wordt ook wel mabon genoemd trouwens😀

    X

Geef een reactie

