Buiteling

Door de smoezelige ramen zag ik mijn overbuurman afgelopen zaterdag wroeten met zijn vrij nieuwe racefiets. Beetje poetsen en bepaalde dingen opnieuw afstellen. Ik besteedde er verder weinig aandacht aan, totdat ik hem zondagavond opnieuw bezig zag met de afstelling van zijn derailleurs. Hij bleef proefritten maken en ik begreep dat hij er de ballen verstand van had. Dus zei ik tegen Treeske die naast mij op de bank zat, “volgens mij weet hij niet waar hij mee bezig is?” “Nou, dan ga je hem toch helpen, jij kan dat”, riep Treeske adequaat uit. Ik mompelde nog iets over mijn zondagse kleren maar begreep, ‘Treeske’s wil is wet’! Buitengekomen sprak ik hem aan en vroeg of hij zijn probleem kon oplossen. “Nee, de versnellingen blijven maar ratelen”, antwoordde hij eerlijk. Ik greep de achtervork vast, tilde het wiel zover van de grond dat ik het kon laten draaien dmv de crancks rond te draaien en vroeg hem om te gaan schakelen. Ik zag meteen het probleem en stelde eerst de schroeven af die de einduitslag van de achterderailleur bepalen en doe dat vervolgens ook met de voorderailleur. Daarna ratelde de ketting nog steeds over de tandwielen en ik stelde gehurkt de schakelkabel van de achterderailleur iets bij terwijl ik tegen hem zei, “kijk dit is het echte probleem want je binnenkabel is door het schakelgebruik iets opgerekt en verdient een bijstelling”. “Owww was dat het”, riep hij blij uit “en ik maar aan die schroefjes draaien”, terwijl we ondertussen alle versnellingen nog even natesten. “Tja, sommige dingen zijn simpel, andere dingen niet”, riep ik en voegde woord bij daad toen ik uit hurkstand opstond en daarbij mijn evenwicht verloor waarna ik een buiteling over de straat maakte.

15 thoughts on “Buiteling

  1. Tja, ik zeg altijd : een kind kan de was doen als hij weet welk knopje op de wasmachine hij moet bedienen……………….. πŸ™‚
    Jammer van die buiteling, want je was zo goed bezig …….. volgende keer dus goed bezig zijn en uitkijken ………..

Geef een reactie

