Jij zag alles gebeuren

Tijdens onze fietsvierdaagse in Drenthe gebeurden er zoveel dingen. De eerste dag veel lol gehad vanwege de natte weersomstandigheden, wat ik normaliter verschrikkelijk vind.

De tweede dag langs het voormalige deportatiekamp Westerbork gereden. Dat is helemaal niets voor mij want daar ben ik enkel maar aan het huilen. Zeker bij de plek waar de namen en de leeftijden worden opgenoemd die allemaal richting Auschwitz gingen. Bijzonder confronterend!

Daarom maar even verderop op een bankje gezeten, wachtend op mijn vriendin die wat meer van het kamp wilde zien. Vanaf die plek had ik uitzicht op een dikke boom en bedacht, “jij zag alles gebeuren, 102.000 mensen zag je hier langskomen………!”

13 thoughts on “Jij zag alles gebeuren

  1. Ja Janneman dat is wat he!
    Ben er 2x geweest! Maakt altijd een enorme indruk op mij!
    De man en vrouw die het kamp beheerde in een mooi huis …. die alle joden een mening gaf dat hij geweldig was voor de mensen!!!
    Omdat hij een te vroeg geboren babietje maanden naar Rotterdam stuurde om te overleven. Ook voor de moeder was hij geweldig goed! Na 5 maanden ziekenhuis in Rotterdam kwam moeder en kind weer in Westerbork terug! Geweldig vonden alle gevangenen dat!
    Na 2’weken gingen moeder en kind al op transport…..

  2. Hulkie rij er dan ook niet langs. Ik kan er ook maar niet aan wennen. Zat daar jaren geleden helemaal alleen te wachten tot het licht goed was. Het is er nu groen inderdaad vl bomen, maar toen was het een zanderige vlakte een echte heide. In de zomer zandstormen en te heet in de winter ontzettend koud.

    • De route van de Fiets4daagse ging er langs. En als je langs de weg rijd met de palen waarop de opschriften staan met de hoeveelheid afgevoerde mensen, word ik al misselijk.

Geef een reactie

